اختلالات خلقی قاعدگی

اختلالات خلقی قاعدگی و دلایل آن چیست؟

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی

زنان مبتلا به اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) هفته های قبل از پریود علائم PMS (نفخ ، سردرد و حساسیت به سینه) دارند. PMDD همچنین باعث اضطراب شدید ، افسردگی و تغییرات خلقی می شود.

برخی از زنان مبتلا به PMDD خودکشی می کنند. داروهای ضد بارداری هورمونی (قرص) و داروهای ضد افسردگی می توانند علائم را تسکین دهند.

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) چیست؟

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) نوع جدی تری از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. PMS باعث نفخ ، سردرد و حساسیت به سینه یکی دو هفته قبل از پریود می شود.

با PMDD ، ممکن است علائم PMS همراه با تحریک پذیری شدید ، اضطراب یا افسردگی داشته باشید. این علائم ظرف چند روز پس از شروع قاعدگی بهبود می یابد ، اما می تواند آنقدر شدید باشد که زندگی شما را مختل کند.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان،زایمان و نازایی ،با مدرک بین المللی جراحی زنان و کارشناس بیماری های زنان در برنامه رادیویی مسیر سلامت از رادیو اصفهان ، دارای بورد تخصصی زنان که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان از جمله درمان اختلالات خلقی قاعدگی متخصص و با تجربه هستند.

اختلالات خلقی قاعدگی چقدر شایع است؟

PMDD تا ۱۰ درصد از زنانی که پریود می شوند را درگیر می کند.

چه کسانی ممکن است PMDD بگیرند؟

اگر موارد زیر را داشته باشید ممکن است مستعد ابتلا به PMDD باشید:

1. اضطراب یا افسردگی.
  2. سابقه خانوادگی PMS ، PMDD یا اختلالات خلقی.

علائم و علل اختلالات خلقی قاعدگی

کارشناسان نمی دانند چرا برخی از زنان مبتلا به PMDD می شوند. کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون پس از تخمک گذاری و قبل از قاعدگی ممکن است باعث بروز علائم شود. سروتونین ، یک ماده شیمیایی مغز که خلق و خو ، گرسنگی و خواب را تنظیم می کند ، نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد. سطح سروتونین ، مانند سطح هورمون ، در طول چرخه قاعدگی شما تغییر می کند.

پرده بکارت یا هایمن چیست ؟ + انواع آن

علائم اختلالات خلقی قاعدگی چیست؟

علائم PMDD یک یا دو هفته قبل از قاعدگی ظاهر می شود و ظرف چند روز پس از شروع قاعدگی برطرف می شود. علاوه بر علائم PMS ، ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

عصبانیت یا تحریک پذیری.
اضطراب و حملات پانیک.
افسردگی و افکار خودکشی.
مشکل در تمرکز
خستگی و انرژی کم.
هوس غذا یا پرخوری.
سردرد
بیخوابی.
نوسانات خلقی.

PMDD چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما سابقه پزشکی را گرفته و علائم شما را ارزیابی می کند. ممکن است لازم باشد علائم خود را در یک یا دو چرخه قاعدگی پیگیری کنید. برای تشخیص PMDD ، ارائه دهنده شما به دنبال پنج یا چند نشانه PMDD ، از جمله یک علامت مربوط به خلق و خو ، می گردد. ارائه دهنده شما شرایط دیگری مانند اضطراب ، افسردگی یا اختلالات باروری را رد یا تشخیص می دهد.

اختلالات خلقی قاعدگی چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک یا چند مورد از این درمان ها را برای کمک به مدیریت PMDD توصیه کند:

داروهای ضد افسردگی برای کنترل سطح سروتونین مغز شما مفید است.
تغییرات رژیم غذایی ، مانند کاهش مصرف غذاهای شور ، چرب یا شیرین و کافئین.
پیشگیری از بارداری هورمونی که دارای دروسپیرنون و اتینیل استرادیول است.
داروهای بدون نسخه برای تسکین گرفتگی (دیسمنوره) ، سردرد ، حساسیت به سینه و سایر علائم جسمی.
ورزش منظم برای بهبود خلق و خو.
ابزارهای کنترل استرس ، مانند تمرینات تنفس عمیق و مدیتیشن.

فیبروم های رحمی چه چیزی است؟

پیشنهاد مطالعه: راه تشخیص عفونت قارچی (واژن) و درمان آن چیست؟

عوارض PMDD چیست؟

PMDD درمان نشده می تواند منجر به افسردگی و در موارد شدید خودکشی شود. این اختلال می تواند باعث ناراحتی عاطفی شدید شود و بر روابط و مشاغل تأثیر منفی بگذارد.

اگر افکار خودکشی دارید ، با خط زندگی ملی پیشگیری از خودکشی با شماره ۱.۸۰۰.۲۷۳.۸۲۵۵ تماس بگیرید. این شبکه ملی از مراکز بحران محلی به صورت ۲۴ ساعته و ۷ ساعته به صورت رایگان و محرمانه از افراد در شرایط بحران خودکشی یا ناراحتی عاطفی حمایت می کند.

اختلالات خلقی قاعدگی

چگونه می توانم از اختلالات خلقی قاعدگی جلوگیری کنم؟

درمان افسردگی یا اضطراب موجود ممکن است احتمال اینکه PMS به PMDD تبدیل شود را کاهش دهد. اما PMDD می تواند به نحوه عملکرد هورمون های شما مرتبط باشد و شما نتوانید از آن جلوگیری کنید. در این صورت ، درمان می تواند تسکین دهد.

با درمان ، اکثر افراد مبتلا به PMDD علائم خود را تسکین می دهند و می توانند از زندگی کامل لذت ببرند. صحبت با یک متخصص سلامت روان یا پیوستن به یک گروه پشتیبانی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

عفونت واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورت مشاهده موارد زیر باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید:

اضطراب شدید و حملات هراس.
احساس می کنید کنترل خود را از دست داده اید.
افسردگی شدید یا افکار خودکشی.
افکار آسیب رساندن به خود یا دیگران.
خشم کنترل نشده

اگر PMDD دارید ، ممکن است بخواهید از ارائه دهنده خدمات درمانی خود بپرسید:

چرا PMDD گرفتم؟
بهترین درمان برای من چیست؟
عوارض جانبی درمان چیست؟
آیا باید کنترل بارداری خود را تغییر دهم؟
برای کنترل علائم چه تغییراتی در شیوه زندگی می توانم ایجاد کنم؟
آیا من در معرض افسردگی شدید یا خودکشی هستم؟
در صورت احساس افسردگی شدید یا خودکشی چه باید بکنم؟
آیا باید به دنبال علائم عوارض باشم؟

PMDD یک اختلال جدی است که می تواند بر زندگی ، روابط و شغل شما تأثیر منفی بگذارد. زنان مبتلا به PMDD ممکن است به خود یا دیگران آسیب برسانند. اگر در هفته های منتهی به قاعدگی به طور مداوم افسردگی و اضطراب شدید یا سایر علائم PMDD را تجربه می کنید ، از پزشک خود کمک بگیرید. داروها می توانند سطح هورمون یا سروتونین را کنترل کنند تا شما بیشتر شبیه خودتان باشید. PMDD مشکلی نیست که باید با آن زندگی کنید. دریافت مراقبت های پزشکی و بهداشت روانی مورد نیاز خود را به تعویق نیندازید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا اینجا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید مشاوران ما در هر زمینه ای به شما کمک خواهند کرد.