در مورد کیست تخمدان چه باید بدانم؟

درمان انواع کیست تخمدان

در مورد کیست تخمدان چه باید بدانم؟

انواع کیست تخمدان چیست؟

کیست های تخمدان ساختارهای بسته و کیسه مانند درون تخمدان هستند که با یک ماده مایع یا نیمه جامد پر شده اند.

کیست تخمدان ممکن است علائم یا علائمی ایجاد نکند. کیست های بزرگتر احتمال بیشتری دارد که علائم و نشانه هایی مانند:

درد در ناحیه شکم، لگن، که گاهی اوقات به کمر تابیده می شود، شایع ترین علامت است.
احساس نفخ یا سوء هاضمه.
افزایش دور شکم.
احساس میل به اجابت مزاج یا اجابت مزاج دشوار و دردناک.
درد هنگام مقاربت جنسی (دیسپارونی).
درد در ربع پایین سمت راست یا چپ شکم در یک طرف.
تهوع و استفراغ.
علل و انواع مختلفی از کیست تخمدان وجود دارد، به عنوان مثال، کیست های فولیکولی، “کیست های شکلاتی”، کیست های درموئید و کیست های ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS).
اکثر کیست های تخمدان سرطانی نیستند.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان زایمان و نازایی ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله درمان انواع کیست تخمدان متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

اکثر کیست های تخمدان با سونوگرافی یا معاینه فیزیکی تشخیص داده می شوند. سونوگرافی ترانس واژینال یک روش رایج برای بررسی کیست تخمدان است.
درمان کیست تخمدان به علت ایجاد کیست بستگی دارد و از مشاهده و نظارت تا درمان جراحی متفاوت است.
پارگی کیست تخمدان عارضه ای است که گاهی باعث درد شدید و خونریزی داخلی می شود. کیست تخمدان پاره شده (ترکیده) معمولاً باعث ایجاد درد در یک طرف می شود که به طور ناگهانی ایجاد می شود.

علائم و نشانه های کیست تخمدان

اغلب اوقات کیست تخمدان علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• درد هنگام مقاربت
  • خونریزی غیر معمول
  • پری شکم
  • درد سینه
  • درد در ناحیه لگن
جدول زمانی ریکاوری لابیاپلاستی اصفهان - متخصص لابیاپلاستی اصفهان

تخمدان ها چیست و چقدر بزرگ هستند؟

تخمدان یکی از جفت غدد تولید مثل در زنان است که در لگن، یکی در هر طرف رحم قرار دارد. هر تخمدان به اندازه و شکل یک گردو است. تخمدان ها تخمک (تخمک) و هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون تولید می کنند. تخمدان ها منبع اصلی هورمون های زنانه هستند که رشد ویژگی های بدن زنان مانند سینه ها، فرم بدن و موهای بدن را کنترل می کنند. آنها همچنین چرخه قاعدگی و بارداری را تنظیم می کنند.

کیست تخمدان چیست؟

کیست های تخمدان ساختارهای بسته و کیسه مانند درون تخمدان هستند که حاوی یک ماده مایع یا نیمه جامد هستند. “کیست” صرفا یک اصطلاح کلی برای ساختار پر از مایع است که ممکن است نشان دهنده یک تومور یا نئوپلاسم (رشد جدید) باشد یا نباشد. اگر تومور باشد، ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد. از تخمدان به عنوان غدد جنسی زنانه نیز یاد می شود.

علائم و نشانه های کیست تخمدان چیست؟

اکثر کیست های تخمدان هرگز متوجه نمی شوند و بدون اینکه خانم ها متوجه وجود آنها شوند برطرف می شوند. هنگامی که کیست علائم ایجاد می کند، درد در شکم یا لگن شایع ترین درد است. درد می تواند ناشی از:

1. پارگی کیست،
  2. رشد سریع و کشش،
  3. خونریزی به داخل کیست، یا
  4. چرخاندن کیست در اطراف منبع خون آن (که به عنوان پیچ خوردگی شناخته می شود).

اگر کیست به اندازه بزرگی رسیده باشد، علائم دیگری ممکن است در نتیجه فشار یا اعوجاج ساختارهای تشریحی مجاور ایجاد شود. این علائم دیگر می تواند شامل باشد

• پری شکم، گشاد شدن شکم یا نفخ،
  • درد کمر،
  • سوء هاضمه،
  • احساس سیری پس از صرف مقدار کمی غذا (سیری زودرس)،
  • فوریت های ادراری،
  • مشکل در تخلیه کامل مثانه،
  • احساس میل به اجابت مزاج
  • داشتن حرکات روده دشوار، یا
  • درد با رابطه جنسی
هر آنچه باید در مورد لابیاپلاستی بدانید:

درمان انواع کیست تخمدان

پیشنهاد مطالعه: سندرم متابولیک چیست؟

علائم پارگی کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان پاره شده (ترکیده) همیشه علائمی ایجاد نمی کند، به خصوص اگر کیست کوچک باشد. با این حال، گاهی اوقات پارگی کیست تخمدان می تواند منجر به درد شدید و خونریزی داخلی شود. درد ناشی از پارگی کیست تخمدان معمولاً به طور ناگهانی ایجاد می شود و فقط در یک طرف رخ می دهد. درد ممکن است در حین فعالیت بدنی مانند ورزش شدید یا در حین مقاربت شروع شود. پاره شدن کیست تخمدان معمولاً باعث تب یا علائم گوارشی نمی شود.

انواع کیست تخمدان چیست؟

دلایل زیادی برای ایجاد کیست تخمدان وجود دارد و بیشتر کیست های تخمدان سرطانی نیستند.

کیست فولیکولار:

شایع ترین نوع کیست فولیکولی است که از رشد یک فولیکول به وجود می آید. فولیکول یک کیسه طبیعی پر از مایع است که حاوی یک تخمک است. کیست های فولیکولی زمانی تشکیل می شوند که فولیکول در طول چرخه قاعدگی بزرگتر از حد طبیعی شود و برای آزاد کردن تخمک باز نشود. معمولاً کیست های فولیکولی در طی چند روز تا چند ماه به خودی خود برطرف می شوند. کیست های فولیکولی می توانند حاوی خون (کیست های هموراژیک) ناشی از نشت خون به کیسه تخمک باشند.

کیست جسم زرد:

کیست جسم زرد مربوط به چرخه قاعدگی است. جسم زرد ناحیه ای از بافت درون تخمدان است که پس از آزاد شدن تخمک از فولیکول ایجاد می شود. اگر حاملگی اتفاق نیفتد، جسم زرد معمولاً از بین می رود و ناپدید می شود. اما ممکن است با مایع یا خون پر شود و به صورت کیست روی تخمدان باقی بماند. معمولاً این کیست فقط در یک طرف پیدا می‌شود، هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و خودبه‌خود برطرف می‌شود.

آیا روش لابیاپلاستی واقعاً ضروری است؟

“کیست های شکلاتی:”

اندومتریوز وضعیتی است که در آن سلول هایی که به طور معمول در داخل به عنوان پوشش داخلی رحم (رحم) رشد می کنند، در عوض در خارج از رحم در مکان های دیگر رشد می کنند. تخمدان محل شایع اندومتریوز است. هنگامی که آندومتریوز تخمدان را درگیر می کند، ناحیه بافت آندومتر ممکن است رشد کند و در طول زمان خونریزی کند و کیست پر از خون با محتویات قرمز یا قهوه ای به نام اندومتریوما تشکیل شود که گاهی به آن “کیست شکلاتی” می گویند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک:

وضعیتی که به عنوان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شناخته می شود، با وجود کیست های کوچک متعدد در هر دو تخمدان مشخص می شود. PCOS با تعدادی از مشکلات هورمونی همراه است و شایع ترین علت ناباروری در زنان است.

کیست های درموئید (تراتوم کیستیک خوش خیم):

هر دو تومور خوش خیم و بدخیم تخمدان نیز ممکن است کیستیک باشند. گاهی اوقات، بافت های تخمدان به طور غیر طبیعی رشد می کنند تا بافت های دیگر بدن مانند مو یا دندان را تشکیل دهند. کیست هایی با این بافت های غیر طبیعی در واقع تومورهایی هستند که تراتوم های کیستیک خوش خیم یا کیست های درموئید نامیده می شوند.

آبسه لوله تخمدان:

عفونت اندام های لگنی می تواند تخمدان ها و لوله های فالوپ را درگیر کند. در موارد شدید، فضاهای کیستیک پر از چرک ممکن است روی، داخل یا اطراف تخمدان یا لوله ها وجود داشته باشد. اینها به عنوان آبسه لوله تخمدان شناخته می شوند.

برای عضویت یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.