اوزون تراپی

اوزون تراپی یا اوزون‌درمانی چیست؟

اوزون درمانی در بعضی بیماران مفید است ولی در بعضی بیماران موثر نیست

اوزون‌تراپی یا اوزون‌درمانی به روش درمانی‌ای گفته می‌شود که جزو پزشکی جایگزین حساب می‌شود و در این روش درمانی برای بهبودی و درمانی بعضی از بیماری‌ها گاز یا مایع یا محلول ازون‌دار را از طریق خوراکی، تزریقی، پوستی وارد بدن بیمار می‌کنند.

اوزون چیست و چه نقشی در درمان دارد ؟

اوزون ترکیب اکسیژن با یک اتم اضافی است این اتم اضافه قدرت اکسیژن را افزایش می دهد در واقع یک اکسیژن قدرتمند در اختیار سیستم درمانی قرار می گیرد که با این اتم اضافه کارایی زیادی رابوجود می آورد. اوزون فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن در آن به هم متصلند. این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد. اتم اضافی در این ساختار آنرا به قوی ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است. اوزون با متصل شدن به پروتئین های ضروری برای تنفس یاخته به عنوان یک میکروب کش عمل می نماید.

اوزون یا ازن تراپیروشی است که تزریق اوزون انجام می شود و با افزایش جریان خون در مفصل و مهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت های آسیب دیده باعث درمان می شود. اوزون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود .اوزن تراپی روش درمانی تقریبا جدید است و در ایران نیز برای بیماران استفاده می شود. هزینه و قیمت ازن تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد. اوزون درمانی در بعضی بیماران مفید است ولی در بعضی بیماران موثر نیست.

بعد از برداشتن رحم چه کارهایی باید انجام دهید؟

روش عمل اوزون‌درمانی

پس از انتخاب مناسب بیمار، برای تبادل نظر با وی و برخی بررسی‌های زیربنایی، روزی برای حضور بیمار در بیمارستان تعیین می‌شود.
بیمار به اتاق عمل مجهز به دستگاه سی ـ آرم (فلوئوروسکوپی: یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس که در آن تصویرهای زنده گرفته می‌شود) برده می‌شود. تمام اقدامات احتیاطی در خصوص ضد عفونی کردن مدّ نظر قرار می‌گیرد. سپس بیمار به شکم می‌خوابد و دیسک(های) مشکل دار مشخص می‌شود. تزریق برای ایجاد بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و سپس سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک می‌گردد. توجه داشته باشید که این عمل دردناک نیست و تمام بیماران به خوبی آن را تحمل، و در طول انجام فرایند با ما صحبت می‌کنند.

پس از آن که به کمک تصاویر سی ـ آرم (قابل مشاهده توسط بیماران)، سوزن در جای مناسب قرار گرفت، عامل مخالف (ماده حاجب نسبت به اشعه) برای مشاهده معماری دیسک تزریق می‌شود. به این کار دیسکوگرام می‌گویند.
مجدداً داروی بی‌حسی به داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از یک دقیقه، گاز مخلوط اکسیژن و اوزون گرفته شده از دستگاه مولد اوزون، داخل دیسک تزریق می‌شود و سرانجام سوزن بیرون آورده می‌شود.

چنانچه این عمل توسط پزشک ماهر انجام شود، ساده و بی‌خطر خواهد بود. بخش مشکل این فرایند قرار دادن سوزن داخل دیسک است که اجراکننده برای انجام آن باید آموزش لازم را دیده باشد. برای بیمار، کل فرایند شبیه تزریق است؛ اما برای پزشک، معادل جراحی دیسک آسیب‌شناختی است.

روش اوزون تراپی کمر درد و گردن درد در مقایسه با جراحی هم برای بیمار و هم برای پزشک، خطر بسیار کمتری دارد، اقتصادی‌تر است و زمان بسیار کوتاه‌تری می‌برد. بنابراین در پول و زمان صرفه‌جویی می‌شود و بسیاری از عارضه‌های ناشی از جراحی و بیهوشی عمومی پیش نمی‌آیند.

جراحی کیست تخمدان

اوزون تراپی باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن، بازسازی مفاصل و… می شود

فواید اوزون‌درمانی:

در ابتدا شما می توانید بعد از درمان انتظار کاهش درد بلافاصله بعد از انجام تزریق را داشته باشید همچنین با استفاده از این درمان غضروف ها و بافت های شما بازسازی میشوند (این درمان می تواند روی زانو تاثیر بیشتری داشته باشد) این درمان باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن، بازسازی مفاصل، بهبودی مفصل ناشی از آسیب دیدگی های ورزشی و بهبودی کلی از درد مفاصل، ماهیچه ها و عصب ها شود. اوزون درمانی می تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها تزریق شود پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است اما درشرایط خاص افراد به ۳تا ۵ جلسه برای درمان نیازدارند اکثر افراد بعد از انجام این روش با کاهش درد مواجه میشوند.

در ادامه مواردی که ازن تراپی برای آنها نتیجه بخش است ذکر شده:

۱-  برای درمان هر گونه درد
۲-  اوزون درمانی کمر درد و گردن درد برای درد های شدید مفصل کمر و گردن
۳-  آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
۴-  آرتروز زانو و لگن (درمان لگن دراین روش کمتر نتیجه بخش است )
۵- بیرون زدگی و فرسودگی دیسک کمر و گردن (برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسک استفاده نمی شود)
۶-  سندروم تونل کارپال
۷-  درد عصب و رگ سیاتیک
۸-  سینوزیت (شدید یا ملایم)
۹-  اختلال آرنج تنیس بازان (تنیس البو)
۱۰- درد و اختلالات لگن
۱۱- عفونت های دندان
۱۲- بهبودی بعد از جراحی مفاصل
۱۳- شکستگی های غیر قابل درمان
۱۴- جراحات
۱۵-  آسیب دیدگی های ورزشی

لابیاپلاستی به روش جراحی

عوارض اوزون‌درمانی:

این فرایند چنانچه توسط پزشکان ماهر و مجرب انجام شود، بسیار ایمن خواهد بود. در چنین شرایطی، عوارض هر چند به ندرت بروز می‌یابند، عبارت‌اند از:
۱- آسیب ریشه‌های اعصاب
۲- عفونت دیسک یا به اصطلاح دیسکایتیس
۳- خونریزی رتینال (شبکیه)
تا به امروز، پس از انجام نزدیک به هزار نوکلئولیز با اوزون به هیچ کدام از عارضه‌های مهم ذکر شده در بالا برنخورده‌ایم.
عارضه‌های جزیی مانند درد زودگذر در محل تزریق اوزون شایع هستند.
بیماران ممکن است همان روز یا پس از یک روز بستری شدن مرخص شوند.

جلسات درمانی

برای اکثر افراد یک مرحله درمان کافی است کاهش علائم بیماری بوسیله این روش رضایت بخش است و بیمار به درمان مجدد نیازی ندارد بیماران برای تحریک بیشتر بافت برای بازسای و ترمیم مراحل دیگر اوزون تراپی را انجام میدهند هیچ محدودیتی برای تزریق این ماده وجود ندارد یک بیمار می تواند یک مرحله تزریق انجام دهید و بیمار دیگر ۴ مرحله درمان باید انجام دهد باید بعد از تزریق به بهبودی بیمار توجه شود. درصورتیکه به ۳یا ۴مرحله درمان نیاز دارید و بهبودی حاصل نشده است مواد دیگری باید قبل از انجام تزریق مورد توجه قرار گیرد.

اوزون تراپی (درمان عفونت مکرر و التهاب واژینال)

دکتر شهرزاد شعبانی نیا

👩‍⚕️جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی زنان
🔰دارای بوردتخصصی⁣
🔰لابياپلاستی/وایتینگ

جهت کسب اطلاعات تماس (آدرس مطب، شماره تماس و …) لطفا کلیک کنید.