خروج باد از واژن

خروج باد از واژن چیست؟

خروج باد از واژن یا همان نفخ واژن ( queef) زمانی است که هوا در داخل واژن گیر می کند. هنگامی که هوا در دام افتاده است، در نهایت از واژن آزاد می شود و می تواند صدایی شبیه به باد آزاد شده از روده ایجاد کند. این مسئله یک رخداد طبیعی است و به ندرت باعث نگرانی جدی می شود.

علت خروج باد از واژن چیست؟

عوامل مختلفی باعث خروج باد از واژن می شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

فعالیت جنسی

فعالیت جنسی یک علت شایع از خروج باد از واژن است. حرکات آلت تناسلی در داخل و خارج از مهبل (واژن) گاهی اوقات باعث می شود که هوا وارد شده و سپس به دام افتاده تبدیل شود. ( مخصوصا در حالت doggy style) که باسن خانم سمت بالا قرار می گیرد. هنگامی که عضلات شما از ارگاسم تحت تنش قرار می گیرند یا زمانی که آلت تناسلی خارج می شود، گاز آزاد می شود. این مسئله باعث سر و صدا و تشکیل حباب می شود.

رابطه جنسی اورال یا دهانی نیز باعث ورود هوا به واژن می شود. برخی از روابط جنسی خشن باعث باد واژن و گیر کردن باد زیر دیافراگم می شود. این مسئله می تواند باعث درد قفسه سینه یا شکمی فوقانی شود.

اختلال در کف لگن

در حالی که سر و صدای واژن یکی از علائم اصلی اختلال عملکرد کف لگن نیست، مطالعات نشان داده اند که سر و صدای واژن می تواند منجر به آن شود.

FR واژینال

فیستول واژن

فیستول واژن یک تارعصبی غیر طبیعی و توخالی بین واژن و اندام داخلی شکمی یا لگن است. این فیستول یک علت بالقوه برای باد واژن است که مستقیما به فعالیت جنسی مرتبط نیست. انواع مختلف فیستول واژینال وجود دارد. نوع فیستول واژینال به جایی که سوراخ یا شیار در واژن است و اندام متصل به آن بستگی دارد. فیستول ها باید توسط یک متخصص پزشکی مورد درمان قرار گیرند. سوراخ این نوع بین مثانه ادراری و واژن وجود دارد. در زیر لیستی از انواع دیگر فیستول ها و جایی که شیار در واژن رخ می دهد وجود دارد:

• فیستول اورئوراوواژینال بین واژن و مثانه رخ می دهد، که ادرار را از کلیه های شما به مثانه منتقل می کند.
  • فیستول رکتوواژینال بین واژن و مقعد (در نزدیکی انتهای روده بزرگ) رخ می دهد. این رویداد ممکن است در طول زایمان اتفاق بیفتد، اما در درجه اول در کشورهای در حال توسعه بدون دسترسی آسان و یا مراقبت های زایمان رخ می دهد. همچنین می تواند به علت جراحی لگن، سرطان لگن، درمان تابش در اطراف لگن برای درمان سرطان لگن یا بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو باشد (هر دو نوع بیماری التهابی روده). این نوع فیستول اغلب باعث ایجاد باد واژن می شود، به ویژه هنگامی که پس از زایمان اتفاق می افتد.
  • فیستول Enterovaginal بین روده کوچک و واژن رخ می دهد.
  • فیستول کالوواژینال بین کولون و مهبل (واژن) رخ می دهد. این یک نوع نادر فیستول است و اغلب به علت بیماری دیورتیکولار اتفاق می افتد.
  • فیستول اوراتروژینال بین واژن و مجرای ادراری اتفاق می افتد که لوله ای است که ادرار را از بدن به خارج می فرستد.
چه چیزی باعث تیرگی قسمت داخلی ران می شود و درمان چیست؟

علائم فیستول چیست؟

باد واژن یک علامت فیستول واژن است. علائم دیگر به اندازه و نوع فیستول بستگی دارد، برخی از علائم عبارتند از:

• مدفوع شل به ادرار نشت می کند
  • ترشحات واژن یا ادرار که دارای بوی ناخوشایندی است
  • عفونت های دستگاه ادراری یا واژن که اغلب رخ می دهند( درمان خانگی عفونت زنان)
  • بی اختیاری در مدفوع و ادرار
  • ناراحتی یا درد در داخل و اطراف واژن و مقعد
  • رابطه جنسی دردناک
  • درد شکم

چگونه از باد واژن جلوگیری کنیم؟

چیزهای زیادی برای جلوگیری از باد واژن وجود ندارد. این معمولا نشانه ای از یک رخداد طبیعی در طول فعالیت جنسی است. با این حال، درمان و روش های جراحی وجود دارد که می تواند علت را اصلاح کند. اما ممکن است راه هایی برای توقف این اتفاق وجود داشته باشد.

درمان خروج باد از واژن چگونه است؟

باد واژن ایجاد شده در طول فعالیت جنسی، چیز نگران کننده ای نیست. این نشانه ای از بیماری نیست. با این حال، اگر باد واژن را زمانی تجربه کنید که به فعالیت جنسی مرتبط نباید، باید پزشک خود را ببینید. پزشک شما می تواند تعیین کند که آیا فیستول واژن دارید یا اینکه بیماری دیگری باعث باد واژن شده است. فیستول معمولا نیاز به عمل جراحی دارد. اگر آنها درمان نشوند ممکن است عوارض جدیتری به همراه داشته باشند.اما درمان کمکی شامل:

• قبل از رابطه جنسی به پشت بخوابید و با دست به شکم ضربه و فشار وارد کنید تا باد خارج شود.
  • رابطه جنسی سطحی باشه و از حالت هایی که باسن در بالا قرار میگیرد ، سعی کنید استفاده نکنید.
  • روزانه چندین بار به جلو خم شوید و به رحم فشار بیاورید تا باد خارج شود.
  • ورزش های کگل را برای تقویت عضلات لگن و واژن انجام دهید.
ترمیم سیستوسل و اسلینگ

نگران خروج باد واژن نباشید!!!

در اغلب موارد، وقتی که علت اصلی درمان شود، باد واژن از بین می برود. اگر فیستول زود شناسایی شود یا شکاف بسیار کوچک باشد، ممکن است نیازی به جراحی نباشد. با این حال، بدون توجه به علت، اگر باد واژن دارید با پزشک خود صحبت کنید. این معاینه به پزشک اجازه می دهد تا تشخیص دهد که آیا این علائم فیستول است یا بیماری دیگر است.

خروج باد از واژن

دکتر شهرزاد شعبانی نیا

👩‍⚕️جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی زنان
🔰دارای بوردتخصصی⁣
🔰لابياپلاستی/وایتینگ

جهت کسب اطلاعات تماس (آدرس مطب، شماره تماس و …) لطفا کلیک کنید.