تست HPV

دلیل انجام آزمایش HPV چیست؟

HPV گروهی متشکل از بیش از ۶۰ نوع ویروس است که بعضی از آن‌ها باعث زگیل تناسلی می‌شوند. طی بررسی‌ها برای زگیل  تناسلی، ممکن است پزشکتان برای بررسی HPV نیز آزمایشی پیشنهاد دهد.

برای زنان این بدین معنی است که باید برای بررسی هرگونه تغییری در دهانه‌ی رحم که ممکن است نشانه‌ای از عفونت HPV باشد، آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. ممکن است عفونت HPV در زنان به سرطان رحم ختم شود. پس بسیار مهم است که آزمایش پاپ اسمیر را زودهنگام انجام دهید تا وجود هر عفونتی در رحمتان را بررسی کنید. هرچند انواع HPV که زگیل تناسلی ایجاد می‌کنند، باعث سرطان نمی‌شوند.

همانطور که می‌دانید در زنان ۳۰ سال و بیشتر، انجام هر دو تست HPV و تست پاپ اسمیر تشخیص تغییرات سلول‌های دهانه رحم را خیلی راحتتر می‌کند.
اگر هر دو تست منفی (نرمال) باشد، با اطمینان می‌توان تست پاپ اسمیر و HPV را ۳ سال بعد انجام داد. (البته سایر عوامل خطر را نیز باید در نظر داشت)
برای زنان بالاتر از ۳۰ سال تست HPV در طول یک تست پاپ اسمیر عادی بهترین راه تشخیص زودهنگام پیش بدخیمی در دهانه رحم می‌باشد.
باز هم تکرار می‌شود که مجموع این دو تست نتایجی کاملاً قابل اطمینان دارند.
اگر هر دو تست نرمال باشد تست‌ها باید فقط هر ۳ سال یکبار تکرار شوند.
اجماع متخصصین، انجام تست HPV را در زنان زیر ۳۰ سال توصیه نمی‌نماید.
اگر هر دو تست HPV و پاپ اسمیر نرمال باشد، خطر ایجاد تغییرات سرطانی حداقل تا سه سال آینده ناچیز است.
اکثر عفونت‌های HPV بدون درمان از بین می‌روند.
دلیل آن این است که سیستم ایمنی ویروس‌ها را تشخیص می‌دهد و آن را نابود می‌سازد.
اگر این امر اتفاق نیفتد و HPV سال‌ها بماند ممکن است منجر به تغییرات پیش سرطانی شود.
HPV در سرطان دهانه رحم یافت می‌شود.
اکثر مردمی که آزمایش HPV شان مثبت است در خطر سرطان دهانه رحم نیستند.
برای اینکه آن‌ها فقط به مدت کوتاهی آلوده به ویروس می‌مانند؛ بنابراین زنان با آزمایش پاپ اسمیر نرمال که تست HPV مثبت دارند، معمولا در ۶ تا ۱۲ ماه مجدداً تست HPV از آن‌ها گرفته می‌شود.
تست مثبت، بار دوم بدین معنی نیست که خطر سرطان دهانه رحم خیلی بزرگ است.

عفونت های ادراری

اگر پزشک تائید می‌کند که زگیل تناسلی دارید، باید برای درمان‌های موجود برای بیماریتان با او صحبت کنید. یک راه این است که اجازه دهید خود بدن به مقابله با آن بپردازد و زگیل‌های تناسلی خود ناپدید شوند. شما باید محل عفونت را تا جای ممکن خشک نگه دارید و لباس‌های نخی بپوشید تا اجازه دهید زگیل‌ها از بین بروند.

اگر زگیل‌ها ناراحت کننده هستند، درمان‌های مختلفی برای برداشتن آن‌ها وجود دارد. در ذهن داشته باشید که اگر درمان نتواند ویروسی را که زگیل‌ها را بوجود می‌آورد درمان کند، زگیل‌ها ممکن است بعد از درمان دوباره نمایان شوند.
هنگام مبتلا بودن به این زگیل فعال از HPV، از داشتن رابطه‌ی جنسی بپرهیزید. زیرا در این زمان بیشترین امکان انتقال وجود دارد.
پزشک ممکن است کرم یا روغن‌های دارویی برایتان تجویز کند که مستقیما روی محل زگیل‌های تناسلی استفاده میشوند که از انتشار آن‌ها به سایر نقاط جلوگیری و به بهبود آن‌ها کمک کند. همچنین میتوانید از پزشکتان راجع به تزریق ماده‌ای به نام اینترفرون به زگیل‌ها برای برداشتن آن‌ها سوال کنید.
زگیل‌های تناسلی را میتوانید با کرایو (فریز کردن) فریز کنید یا با الکتروکاتریزیشون آن‌ها را بسوزانید. پزشکتان باید این پروسه‌ها را برایتان توضیح دهد و شما را از هرگونه خطر و عارضه‌ی جانبی مطلع کند.
به طور کلی، تقریبا تمام درمان‌ها برای زگیل تناسلی HPV غیر موثر اند که بازگشت بیماری طی ۶ ماه در ۷۰-۳۰ % افرادی که درمان شده اند، دیده شده است.

افتادگی رحم چیست و چگونه برطرف می شود؟

تست HPV

دکتر شهرزاد شعبانی نیا

👩‍⚕️جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی زنان
🔰دارای بوردتخصصی⁣
🔰لابياپلاستی/وایتینگ

جهت کسب اطلاعات تماس (آدرس مطب، شماره تماس و …) لطفا کلیک کنید.