درمان عفونت واژینال

عفونت واژن یکی از شایع ترین بیماری های زنانه به شمار می رود که بسیاری از افراد به این بیماری دچار می شوند. از جمله مهمترین علامت های آن خارش و ترشح واژن است، و البته در برخی از مواد هم درد در این ناحیه ایجاد می شود. علت اصلی عفونت واژن تغییر پیدا کردن تعادلات طبیعی، در هورمون ها و باکتری های واژن می باشد که باید با روش های درمانی متنوع آنها را کنترل کنید.

علائم عفونت واژن :

اگر شما می خواهید تشخیص دهید که آیا به بیماری و یا همان عفونت واژن مبتلا شده اید، باید با علائم آن آشنایی داشته باشید که برخی از مهمترین آنها عبارت است از:

1. رنگ و بوی ترشحاتی که در واژن شما وجود دارد تغییر پیدا می کند و همچنین حجم آن هم بسیار بیشتر می شود.
  2. ممکن است در ناحیه واژن، درد یا خارش زیادی را احساس کنید.
  3. در برخی از موارد زمانی که شما ادرار می کنید، امکان دارد احساس درد و یا سوزش در واژن خود داشته باشید.
  4. از دیگر نشانه ها و علائم عفونت واژن این است که شما در طول رابطه جنسی احساس درد خواهید داشت.
  5. خونریزی در واژن و یا لکه بینی از دیگر علائم آن می باشد که بسیار شایع است.

رایج ترین انواع عفونت واژن:

عفونت واژن مانند بسیاری از بیماری های دیگر، دارای انواع مختلفی می باشد که برخی از شایع ترین آنها عبارت می باشد از:

• واژینوز باکتریال

این عفونت یکی از مهمترین ویژگی هایی که دارد، این است که سطح طبیعی باکتری هایی را که در واژن وجود دارد را به طور کلی تغییر می دهد و همین تغییر دادن موجب می گردد که آنها بیش از حد رشد کنند. از جمله مهمترین علائمی که در این نوع از عفونت واژن وجود دارد، ترشحاتی بسیار بدبو و به رنگی خاکستری و سفید می بادش که در خانم ها مشاهده می گردد. این ترشحات به طور معمول بوی ماهی می دهند و بعد از اینکه شما رابطه جنسی داشته باشید به خوبی می توانید آنها را تشخیص دهید.

• عفونت قارچی

در برخی از موارد امکان دارد که نوعی قارچ در واژن شما وجود داشته باشد، که نام آن کاندیدا آلبیکانس می باشد، در واقع این قارچ علت اصلی عفونت واژن شما می گردد که باید آن را درمان کنید و از بین ببرید. از جمله علامت های اصلی این نوع از عفونت خارش می باشد، البته که یک نوع ترشح هم شاید در آن وجود داشته باشد که رنگ آن بسیار سفید است و مانند پنیر می باشد.

• تریکومونیازیس

یکی دیگر از انواع عفونت هایی که بسیار رایج است و در در خانم ها به وجود می آید این عفونت می باشد. در واقع شما باید بدانید علت اصلی به وجود آمدن این عفونت، تماس جنسی است. اگر رابطه جنسی تمیز و پاکیزه ای نداشته باشید، امکان دارد به این عفونت دچار شوید. ترشحاتی که سبز و یا زرد رنگ هستند از جمله مهمترین نشانه ها و علامت های این نوع از عفونت می باشند.

5 تمرین کف لگن برای همه

درمان قطعی عفونت واژن

شما با مشاهده علامت هایی که برای عفونت واژن بیان نمودیم، لازم است به پزشک مراجعه کنید تا هرچه سریعتر تحت درمان پزشک قرار بگیرید. البته در برخی از موارد مراجعه کردن به پزشک بسیار ضروری می باشد و شما بدون شک بعد از مشاهده این علامت ها باید نزد پزشک بروید. از جمله مهمترین علامت ها عبارت هستند از :

• زمانی که ترشحات شما بسیار بدبو باشد و یا در ناحیه واژن خود خارش زیادی داشته باشید، بدون شک به عفونت واژن دچار گشته اید و برای اینکه شدت آن را کمتر کنید و آن را بهبود ببخشید، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر شما هیچ سابقه عفونتی نداشته باشید، می توانید با مراجعه کردن به پزشک علائم آن و شناسایی عفونت را به پزشک واگذار کنید تا شما را درمان نماید.
  • اگر شما از آن دسته خانم هایی می باشید که قبلا به عفونت های واژن دچار شده اید، باید به طور منظم نزد پزشک بروید تا شما را معاینه کند.
  • اگر شرکای جنسی زیادی داشته اید و یا اینکه با فرد جدید رابطه برقرار کرده اید، امکان دارد به بیماری های مقاربتی و یا عفونت واژن مبتلا شوید، بر همین اساس بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید تا پیشگیری های لازم را برای درمان شما انجام دهد.
  • برخی از افراد هستند که دچار لرز و یا تب می شوند و همچنین برخی از آنها درد لگنی دارند که باید هرچه سریعتر برای درمان نزد پزشک مراجعه کنند. با این وجود برخی از پزشکان بیان داشته اند که بهتر است کمی صبر کنید و بعد از دو الی سه روز مراجعه کنید.
مراقبت های قبل، حین و بعد از زایمان

علت و جلوگیری از عفونت واژن

همانطوری که بیان نمودیم سه نوع عفونت واژن داریم که به وجود آمدن هر یک از آنها علت خاصی دارد. در این قسمت علت هر کدام از سه نوع عفونت واژن را بررسی می کنیم:

• واژینوز باکتریال

این نوع از عفونت واژن به طور معمول در ناحیه تناسلی خانم ها وجود دارد، ولی اگر در تعداد باکتری های طبیعی که در واژن وجود دارند، اختلالی رخ دهد و آنها افزایش پیدا کنند، شدت عفونت بسیار بیشتر می شود. اگر تعداد باکتری ها بسیار بیشتر شود، تعادل آنها برهم می خورد و شما باید برای درمان این نوع عفونت به پزشک مراجعه کنید، چرا که دیگر عفونت شما تنها با نسخه پزشک درمان می شود.

• عفونت قارچی

قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس در به وجود آمدن این نوع از عفونت واژن نقش دارد. البته باید بدانید این قارچ تنها در واژن بیماری به وجود نمی آورد و بلکه در دیگر نواحی مرطوبی که در بدن وجود دارد هم موجب اختلالاتی می شود. به عنوان مثال باید بدانید امکان دارد در دهان برفک و یا سایش ایجاد کند، همچنین در بستر ناخن ها هم عفونت آن به طور کامل، قابل مشاهده می باشد. این نوع عفونت هم باید تنها به وسیله پزشک درمان شود و شما نباید به روش های خانگی بسنده کنید.

• تریکومونیازیس

این نوع از عفونت واژن هم به وسیله یک انگل بسیار کوچک به وجود می آید که علت اصلی آن برقراری رابطه جنسی می باشد. در واقع فردی که در طول رابطه جنسی این بیماری را داشته باشد، به دیگری هم آن را منتقل می کند. این بیماری در مجاری ادراری آقایان وجود دارد و در واژن خانم ها هم به وجود می آید. بنابراین شما بهتر است اگر نشانه های آن را مشاهده نمودید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا روند بهبودی عفونت واژن شما توسط پزشک انجام شود.

چگونه می توانید یک ارائه دهنده معتبر برای لابیاپلاستی پیدا کنید؟

درمان عفونت واژینال

دکتر شهرزاد شعبانی نیا

👩‍⚕️جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی زنان
🔰دارای بوردتخصصی⁣
🔰لابياپلاستی/وایتینگ

جهت کسب اطلاعات تماس (آدرس مطب، شماره تماس و …) لطفا کلیک کنید.