خشکی واژن

درمان خشکی واژن

عدم روانکاری طبیعی واژن باعث ایجاد مشکلات جنسی حاد و علائم جسمی آزاردهنده در زنان می شود. این اختلال که خشکی واژن نامیده می شود، در هر سنی، حتی در بین دختران جوان ممکن است بروز کند. اما این مشکل عمدتا در زنان یائسه و شیرده دیده می شود

خشکی واژن چیست؟

واژن به طور طبیعی دارای ترشحاتی است که مهبل را مرطوب نگه می دارد. این ترشحات طبیعی، بعد از پریودی به صورت زلال، بی بو و شفاف هستند. اما بعد از تخمک گذاری رنگ آنها سفید یا کرم-شیری شده ولی هنوز بدون بو هستند. زنانی که دچار خشکی واژن می شوند چنین ترشحاتی ندارند.

خشکی دستگاه تناسلی زنان چه عوارضی دارد؟

زنانی که دچار خشکی مهبل هستند، علاوه بر سوزش و خارش مداوم واژن، در صورت عدم درمان این عارضه با مشکلات دیگری نیز مواجه می شوند. این عوارض عبارتند از:

• عفونت های ادراری و سوزش ادرار
    • تکرر ادرار وبی اختیاری ادرار استرسی
    • لکه بینی و خونریزی بعد از مقاربت
    • بی میلی جنسی

همچنین این بانوان دچار عفونت های مکرر واژینالی می شوند که با هیچ آنتی بیوتیکی بهبود نمی یابد.

نشانه های خشکی آلت تناسلی زنانه

خشکی مهبل با علائمی همراه است که به تشخیص این بیماری کمک می کنند. علائم خشکی واژن عبارتند از:

• قرمزی و التهاب مهبل
    • خارش و سوزش
    • حساسیت و پوسته ریزی واژن
    • عفونت مکرر واژن(عفونتهای قارچی یا عفونتهای باکتریال)
    • خشکی و درد هنگام نزدیکی
    • نرسیدن به ارگاسم موقع نزدیکی
    • رنگ پریدگی بافت واژن

این علائم ناشی از کاهش یا عدم روانکاری واژن و دستگاه تناسلی است. خانم هایی که دچار خشکی واژن هستند بعد از نزدیکی دچار سوزش، التهاب و خارش بیشتری می شوند و به همین علت میل جنسی شان کاهش می یابد.

علت سوزش و خارش مهبل زنان

هورمون استروژن در زنان باعث تحریک مخاط واژن، ترشح طبیعی روان کننده های واژن و نیز حفظ حالت ارتجاعی دیواره مهبل می شود. کاهش سطح این هورمون اصلی ترین علت خشکی واژن در دوران یائسگی و شیردهی است. کاهش سطح این هورمون و خشکی واژن در نتیجه ی یکی از عوامل زیر اتفاق می افتد:

• حساسیت مزمن
    • بیماری هایی مثل عفونت قارچی، استرس و افسردگی مزمن، بیماری های خود ایمنی، …
    • زایمان و شیردهی
    • برخی از روشهای پیشگیری از بارداری مثل استفاده از اسپرم کش
    • برخی از روشهای درمانی مثل رادیو تراپی، شیمی درمانی یا عمل هیسترکتومی تخمدان
    • آتروفی واژن (نازک شدن دیواره مهبل)
    • شستشوی زیاد واژن با دوشهای واژینال
تغذیه مناسب

همچنین کاهش استروژن در زنان می تواند ناشی از عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها (ضدافسردگی، ضد آلرژی، …) و هورمون تراپی باشد.

چگونه خشکی واژن را از بین ببریم؟

روشهای مختلفی برای درمان خشکی واژن هنگام دخول وجود دارد. متخصص زنان برای کاهش علائم خشکی واژن معمولا از روشهای زیر برای درمان بیمار استفاده می کنند:

• درمان های خانگی خشکی واژن:نوشیدن آب فراوان، استراحت کافی، ورزش منظم، کاهش استرس و ایجاد تغییراتی در رابطه جنسی می تواند به رفع خشکی واژن زنان کمک کند.
  • مصرف ویتامین:مصرف ویتامین هایی مثل A ، B ، E می تواند به علائم خشکی واژن را کاهش دهد.
  • هورمون تراپی:مصرف قرص های شبه استروژنی یا استفاده از استروژنهای واژینالی به صورت شیاف، قرص، حلقه استروژن و یا پماد برای درمان خشکی واژن موثر هستند. مصرف این نوع داروها باید زیر نظر پزشک باشد.
  • لوبریکانت:ازلوبریکانت برای روانکاری مهبل و کاهش علائم خشکی واژن استفاده می شود. بهترین نوع آنها، لوبریکانتهای بر پایه آب است که قبل از رابطه جنسی باید مورد استفاده قرار گیرد.

روشهای ذکر شده با عوارض جانبی مصرف داروها و هورمون ها همراه است. به همین دلیل بسیاری از خانمها مایل به مصرف دارو نیستند. استفاده از لوبریکانت هم فقط می تواند به طور غیر طبیعی واژن را روانکاری و علائم خشکی مهبل را کاهش دهد و جنبه درمانی ندارد.

سریعترین روشهای درمان خشکی واژینال
به دلیل مشکلاتی که در درمان با روشهای قبلی وجود داشت، روشهای نوین پزشکی برای درمان خشکی واژن ابداع شدند. این روشها عبارتند از:

• لیزر CO2 فرکشنال (لیزر مونالیزا)
    • دستگاه RF هیگز

در حال حاضر این روشها سریعترین روشهای درمان خشکی واژن برای همیشه به شمار می روند. درمان با این دو روش ماندگاری بالایی دارد. مگر اینکه به دلیل بیماریها و اختلالات هورمونی، دوباره واژن دچار آتروفی یا خشکی شود. در غیر این صورت، درمان با لیزر فرکشنال یا آر اف واژن تا سالها ماندگاری خواهد داشت.

درمان خشکی واژن با لیزر مونالیزا

لیزر واژینال، بهترین درمان خشکی واژن به حساب می آید. استفاده از این لیزر باعث افزایش خونرسانی و آبرسانی به بافتهای واژن شده و سرعت ساخت کلاژن در این بافتها را چند برابر می کند. واژن دارای ۴ لایه است که در اثر آتروفی و خشکی، این لایه ها تحلیل رفته و نازک می شوند. لیزر مونالیزا با نفوذ به هر ۴ لایه، آنها را بازسازی و جوانسازی می کند.

بررسی واژینسموس و درمان آن

به همین دلیل این روش بهترین درمان خشکی واژن در یائسگی است. درمان با لیزر به صورت سرپایی، سریع و بدون عارضه است. درمان با این روش نیاز به ۳ تا ۴ جلسه لیزر واژن دارد. اگر خشکی واژن زیاد یا سرعت ترمیم بافت در بدن بیمار کند باشد، به ویژه در افراد مسن بالای ۶۰ سال نیاز به جلسات بیشتری دارید.

مزایای رفع خشکی مهبل با لیزر CO2 فرکشنال

لیزر مونالیزا به صورت ۳۶۰ درجه در یک مرحله، داخل کانال واژن می چرخد و به صورت نقطه ای پرتوهای لیزر را به بافتهای واژن می تاباند. پرتوهای لیزر با آبرسانی به بافتها و ایجاد کلاژن های جدید باعث ایجاد مخاط جدید و استحکام واژن می شوند. از دیگر مزایای لیزر مونالیزا در رفع خشکی واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهبود شبکه خونرسانی به بافتهای واژن
    • بهبود تغذیه بافت
    • تحریک تولید بافت مخاطی
    • تغییر رنگ بافت واژن به رنگ صورتی (رنگ طبیعی واژن سالم) بعد از درمان
    • بازگشت ترشحات طبیعی مخاط واژن
    • درمان آتروفی واژن
    • کاهش بعضی از علائم یائسگی
    • رفع مشکلات ادراری
    • بدون عوارض جانبی
    • بدون درد یا خونریزی

از لیزر مونالیزا می توان برای رفع خشکی واژن در دوران شیردهی استفاده کرد. درمان با این روش بدون نیاز به مصرف دارو یا لوبریکانت بوده و بعد از سه جلسه لیزر، علائم خشکی واژن کاهش می یابد. به علاوه درمان با لیزر مونالیزا یک درمان سرپایی و قطعی است که در مطب انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد.

درمان خشکی واژن با دستگاه RF

در این روش برای درمان قطعی خشکی واژن از امواج رادیوفرکانسی دستگاه آر اف واژن استفاده می شود. امواج این دستگاه علاوه بر نفوذ در لایه های سطحی، به لایه های عمقی واژن نیز نفوذ کرده و باعث کلاژن سازی بیشتر و جوانسازی این بافتها می شوند.

جراحی کیست تخمدان

آر اف هیگز باعث تقویت لایه مخاط واژن شده و سلول های مخاط را برای تولید مایع مخاطی (مایع شفاف برای روانکاری طبیعی واژن) و نیز تولید هورمون استروژن تحریک می کند. جراح و متخصص زیبایی زنان از rf واژن برای درمان دردهای لگنی، جوانسازی واژن، رفع سوزش و خارش واژن و مقاربتهای دردناک استفاده می کنند.

مزایای رفع خشکی ناحیه تناسلی با آراف واژینال

درمان با آراف واژینال باعث رفع خارش و سوزش واژن، مقاربت دردناک، لکه بینی بعد از رابطه جنسی و دیگر علائم خشکی واژن می شود. درمان با این روش قطعی بوده و نتیجه آن ماندگاری بالایی دارد. از دیگر مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درمان خشکی آلت تناسلی زنانه
    • درمان واژینیت آتروفیک
    • بهبود ارگاسم و میل جنسی زنان
    • صورتی شدن بافت واژن بعد از درمان
    • افزایش ترشحات مخاط واژن و روانکاری طبیعی آن
    • جوانسازی و لیفت واژن
    • درمان مشکلات ادراری
    • بدون عوارض جانبی
    • بدون درد یا خونریزی

به علاوه، درمان با این روش به صورت سرپایی در مطب و بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود. ۳ تا ۴ جلسه آر اف واژن می تواند به درمان بیمار کمک کند. البته برای تعدادی از خانمها ممکن است به جلسات بیشتری نیاز باشد.

سوالات پرتکرار درباره درمان قطعی خشکی مهبل

سوالات زیر درمورد خشکی واژن به طور مکرر از خانم دکتر شهرزاد شعبانی نیا پرسیده می شود که به همراه پاسخ آن در زیر آمده اند:

• عفونت مکرر قارچی باعث خشکی واژن می شود؟
    بله. باید در کنار مصرف داروهای آنتی بیوتیک از لیزر مونالیزا یا آراف برای درمان خشکی مهبل استفاده کنید.
  • خشکی واژن را چطور تشخیص می دهید؟
    برای تشخیص از معاینه لگنی، شرح علائم بیمار و نتیجه بعضی از آزمایشها مثل تست پاپ اسمیر، آزمایش هورمونی و آزمایش ادرار استفاده می کنیم.
  • کاندوم می تواند باعث خشکی واژن شود؟
    اگر حساسیت به لاتکس دارید بله. می توانید از جنس های دیگر کاندوم و یا سایر روشهای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

بررسی و علل درمان نازایی

دکتر شهرزاد شعبانی نیا

👩‍⚕️جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی زنان
🔰دارای بوردتخصصی⁣
🔰لابياپلاستی/وایتینگ

جهت کسب اطلاعات تماس (آدرس مطب، شماره تماس و …) لطفا کلیک کنید.