چه عواملی می‌تواند در حاملگی خارج از رحم مؤثر باشد؟ – دکتر شهرزاد شعبانی نیا

لابیاپلاستی اصفهان | دکتر شهرزاد شعبانی نیا | بهترین لابیاپلاستی اصفهان

چه عواملی می‌تواند در حاملگی خارج از رحم مؤثر باشد؟ – دکتر شهرزاد شعبانی نیا

حاملگی خارج از رحم

چه عواملی می‌تواند در حاملگی خارج از رحم مؤثر باشد؟

این نوع بارداری غیرطبیعی می‌تواند برای خانم‌ها خطرآفرین باشد، زیرا تخمکِ در حال رشد، فضای کافی مانند رحم را ندارد که این امر منجر به مشکلات زیادی خواهد شد. علت بارداری خارج از رحم به‌طور دقیق مشخص نیست، اما برخی از عوامل می‌تواند در ایجاد چنین بارداری بسیار مؤثر باشد که به شرح زیر است:

• التهاب و زخم در لوله‌های فالوپ به‌دلیل برخی از بیماری‌ها یا عمل جراحی انجام شده در این ناحیه
    • مشکلات هورمونی
    • نقص مادرزادی
    • ناهنجاری‌های ژنتیکی
    • وجود برخی از بیماری‌ها که منجر به تغییر شکل لوله‌های فالوپ و دیگر اندام‌های تولید مثل در خانم‌ها می‌شود.

در حالت کلی می‌بایست وضعیت جسمانی توسط متخصص زنان بررسی شود تا به‌طور دقیق علت بارداری خارج از رحم بررسی شود.

چه افرادی بیشتر در معرض حاملگی خارج از رحم هستند؟

همه خانم‌ها ممکن است این نوع از بارداری را تجربه کنند، اما برخی از افراد بیش از سایرین در معرض خطر چنین بارداری قرار دارند که به شرح زیر است:

سن مادر (خانم‌های بالای ۳۵ سال)
• تجربه انجام جراحی‌هایی در ناحیه لگن، شکم
• ستجربه سقط‌های متعدد
• سابقه داشتن بیماری‌ التهابی در لگن (PID)
• سابقه آندومتریوز
• بستن لوله رحم یا استفاده از IUD
• استفاده از داروهای باروری برای بارداری
• سابقه داشتن حاملگی خارج از رحم
• سابقه داشتن بیماری‌های مقاربتی (STD) مانند سوزاک یا کلامیدیا

اگر خانم‌ها با هریک از عوامل ذکر شده مواجه هستند، باید قبل از بارداری با پزشک متخصص زنان در میان بگذارند تا خطرات ناشی از حاملگی خارج از رحم در آنها کاهش یابد.

لابیاپلاستی اصفهان | دکتر شهرزاد شعبانی نیا | بهترین لابیاپلاستی اصفهان

دکتر شهرزاد شعبانی نیا

👩‍⚕️جراح و متخصص زنان و زایمان و زیبایی زنان
🔰دارای بوردتخصصی⁣
🔰لابياپلاستی اصفهان / وایتینگ اصفهان

آشنایی با علائم بارداری خارج رحمی

علائم مختلفی برای این نوع بارداری غیرطبیعی در خانم‌ها وجود دارد که شایع‌ترین آنها حالت تهوع و احساس درد در سینه است. علائم دیگر بارداری خارج از رحم شامل موارد زیر است:

• درد شدید در شکم، لگن، شانه و گردن
  • احساس درد در یک طرف از شکم
  • لکه بینی یا خونریزی از واژن (کم یا زیاد)
  • سرگیجه و ضعف
  • فشار در روده
آندومتریوز چیست؟

اگر باردارید و هریک از علائم ذکر شده را در خود احساس کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا معاینات لازم برای شما انجام گیرد.

تشخیص حاملگی خارج از رحم توسط پزشک چگونه انجام می‌شود؟

اگر با توجه به اطلاعاتی که در اختیار شما گذاشته‌ایم، فکر می‌کنید که یک بارداری خارج از رحمی دارید باید فورا به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا می‌تواند خطرات زیادی برای شما به‌همراه داشته باشد.

معاینه و تشخیص این نوع بارداری غیرطبیعی را نمی‌توان با معاینه فیزیکی تشخیص داد. در واقع باید تشخیص به‌صورت دقیق و حرفه‌ای‌تر انجام گیرد. سونوگرافی ترانس واژینال یکی از مواردی است که برای تشخیص این بارداری انجام می‌شود.

در واقع با استفاده از این سونوگرافی، پزشک شما متوجه خواهد شد که حاملگی شما خارج از رحم است یا خیر. آزمایش خون راهکار دیگری‌ست که می‌توان برای اندازه‌گیری HCG و پروژسترون در خون استفاده کرد.

این هورمون‌های نام برده شده در طی بارداری در بدن ایجاد می‌شود و در واقع با مشاهده میزان آنها می‌توان متوجه این نوع بارداری غیرطبیعی در خانم‌ها شد. اگر سطح این هورمون‌ها در بدن کاهش یابد یا در مدتی ثابت بماند و همچنین در سونوگرافی هیچ کیسه آبی در رحم مشاهده نشود، می‌توان بارداری خارج از رحم را تشخیص داد.

اگر علائمی شدید مانند خونریزی و دردهای شدید وجود دشته باشد باید هرچه سریع‌تر عمل جراحی برای بیمار انجام شود، زیرا ممکن است لوله فالوپ پاره شده باشد و باعث خونریزی داخلی شود.

بعد از معاینه اگر به لابیاپلاستی اصفهان نیاز داشته باشید ما شما را به بهترین نحو راهنمایی میکنیم.

چه درمانی برای بارداری خارج رحمی در نظر گرفته شده است؟

این بارداری قطعا برای خانم‌ها بی‌خطر نیست و همچنین جنین در هر جایی غیر از رحم، رشد و نمو خوبی نخواهد داشت. به همین جهت باید فورا بنا به دستور و صلاحدید پزشک متخصص، ختم بارداری برای مادر صورت گیرد.

پرولاپس قدامی (سیستوسل)

درمانی‌هایی که برای این نوع بارداری در نظر گرفته شده، بسته به عوامل مختلفی مانند پیشرفت تخمک و محل بارداری می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه تمامی درمان‌های در نظر گرفته شده برای این بارداری را برای شما ذکر خواهیم کرد:

با استفاده از دارو

پزشک متخصص زنان ممکن است بسته به شرایط بیمار، داروهایی را تجویز کند که باعث جلوگیری از ترکیدن لوله فالوپ و دیگر قسمت‌هایی که بارداری رخ داده است، شود. دارویی که اغلب برای بیماران تجویز می‌شود، متوترکسات نام دارد.
در واقع این دارو مانع رشد و تقسیم سلولی می‌شود. ممکن است علاوه بر مصرف این دارو، نوع تزریقی آن برای بیمار تجویز شود. بیماران برای آنکه مطمئن شوند مصرف این دارو تأثیرات مثبتی برای آنها دارد، باید به‌طور منظم آزمایش خون را انجام دهند.

برای مشاهده نمونه کارهای دکتر شهرزاد شعبانی نیا در  صفحه اینستاگرام  کلیک کنید.

در صورتی که این دارو برای آنها مؤثر باشد علائمی مانند سقط جنین ایجاد می‌شود که این علائم عبارتند از:
  • گرفتگی
    • خارج شدن یک توده یا بافت

چنانچه درمان با استفاده از دارو باعث مشاهده چنین علائمی درخانم‌ها شود، در اغلب مواقع نیازی به انجام جراحی نخواهد بود. اگر درمان به این صورت انجام گیرد عارضه‌های خطرناک مانند آسیب به لوله‌های فالوپ را برای بیمار به‌همراه نخواهد داشت.

اما این نکته را به یاد داشته باشید که پس از مصرف این دارو نباید تا چندین ماه اقدام به بارداری کنید.

بهترین متخصص جراحی لابیاپلاستی در اصفهان

انجام عمل جراحی

بسیاری از جراحان پیشنهاد می‌کنند که با استفاده از عمل جراحی (لاپاراتومی) جنین خارج شود و همچنین صدمات وارد شده به لوله فالوپ بیمار ترمیم شود و درمان انجام گیرد. پزشک در قسمتی که برش زده شده یک دوربین کوچکی را وارد می‌کند تا به روند ترمیم در جراحی به‌خوبی آگاه باشد.

سپس پزشک جنین را خارج می‌کند و هرگونه آسیبی که به لوله فالوپ یا دیگر قسمت‌های اندام تولیدمثل خانم وارد شده باشد، درمان یا ترمیم خواهد شد. در مواردی که لوله فالوپ بسیار آسیب‌دیده باشد، مجبور به خارج کردن آن هستند.

عوارض جانبی عفونت واژن

مراقبت در منزل

پس از آنکه پزشک درمان را برای بیمار خود انجام دهد، به او توصیه‌هایی در خصوص مراقبت‌هایی در منزل گوشزد می‌کند. پس از عمل باید مراقب باشید که برشی که در حین عمل زده شده را تمیز نگهدارید تا به‌طور کامل بهبود یابد.

به‌صورت روزانه قسمتی که برش زده شده را بررسی کنید تا دچار عفونت در آن ناحیه نشوید. عفونت می‌تواند علائمی نظیر موارد زیر را به‌همراه داشته باشد:

• خونریزی بدون توقف
  • خونریزی بیش از حد
  • احساس بوی ناخوشایند در قسمت برش زده شده
  • احساس گرما در هنگام لمس
  • قرمزی

آیا راهی برای جلوگیری از رخ داد این نوع بارداری غیر‌طبیعی وجود دارد؟

امکان پیشگیری و پیش‌بینی بارداری خارج از رحم وجود ندارد، اما ممکن است با رعایت برخی از نکات بهداشتی احتمال ایجاد آن کاهش یابد.

اگر نگران این مسئله هستید باید توسط پزشک به‌صورت منظم معاینه شوید و غربالگری‌های STD را انجام دهید. همچنین ترک سیگار در افراد سیگاری در پیشگیری از این مسئله بی‌تاثیر نخواهد بود.

آیا احتمال بارداری موفق در افرادی که دچار بارداری خارج از رحم شده باشد، وجود خواهد داشت؟

موفقیت بارداری طبیعی در آینده بستگی به آن دارد که میزان آسیب به چه اندازه بوده است. آیا بارداری خارج از رحم باعث آسیب به رحم شده است یا خیر؟ اگر به هر دو لوله فالوپ آسیبی وارد نشده یا حتی یکی از آنها باقی مانده باشد، امکان بارداری موفق یعنی احتمال ایجاد تخمک بارور شده وجود خواهد داشت.

به‌طور کلی اگر در بارداری گذشته خود صدمات جدی بر شما وارد شده است، احتمال شانس بارداری موفق در شما کاهش خواهد یافت. ممکن است در طی جراحی که انجام داده‌اید صدماتی به فالوپ وارد شده باشد یا اینکه لوله‌های فالوپ خارج شده باشد.

در صورت چنین اتفاقاتی باید با پزشک مشورت کنید که چگونه می‌توانید بارداری طبیعی و بدون مشکلی را تجربه کنید. برخی در این مواقع با کاشت یک تخمک بارور شده در رحم، بارداری مجدد و بدون مشکلی را تجربه خواهند کرد. پزشک متخصص در این زمینه شما را کاملا راهنمایی خواهد کرد.

جهت کسب اطلاعات تماس (آدرس مطب، شماره تماس و …) لطفا کلیک کنید.

بروزرسانی شده از آبان ۱۴۰۰