اختلال عملکرد کف لگن

اختلال عملکرد کف لگن چیست و چقدر شایع است؟

اختلال عملکرد کف لگن

اختلال عملکرد کف لگن چیست : زمانی که عضلات کف لگن ضعیف یا بد کار می کنند، توانایی حمایت کامل از اندام های لگن را از دست می دهند و باعث اختلالات کف لگن می شوند.

این اختلالات می توانند شامل بی اختیاری ادرار یا مدفوع، بی اختیاری ادرار فوری، مثانه بیش فعال و افتادگی اندام لگنی باشند و ممکن است علائمی مانند رابطه جنسی دردناک ایجاد کنند.

تخمین اینکه چند نفر به اختلال کف لگن مبتلا هستند دشوار است، زیرا آگاهی از علائم و شرایط کم است. بسیاری از افرادی که خود را زن می دانند، تصور می کنند که اختلال عملکرد کف لگن بخشی طبیعی از زایمان یا افزایش سن است و بنابراین به دنبال درمان نیستند.

با این حال، تخمین زده می شود که از هر ۴ زن، ۱ نفر اختلالات کف لگن را تجربه می کند، و این تعداد تا زمانی که زنان بالای ۸۰ سال سن دارند، دو برابر می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد از زنان در سال های باروری تحت تأثیر PFD قرار می گیرند.

علاوه بر این، محققان انتظار دارند تا سال ۲۰۵۰ شاهد افزایش ۷۰ درصدی تعداد زنان تحت تأثیر PFD باشند، به دلیل روندهای سلامتی مانند افزایش شاخص توده بدن و یبوست مزمن.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا ، بهترین پزشک زنان اصفهان ،با مدرک بین المللی جراحی زنان ، دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله اختلال عملکرد کف لگن  متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

لابیاپلاستی چقدر موثر است؟

اختلال عملکرد کف لگن چیست

علاوه بر این، افراد مبتلا به آلت تناسلی اغلب فکر نمی‌کنند که می‌توانند تحت تأثیر PFD قرار بگیرند، اما شیوع چنین شرایطی در مردان حدود ۱۶٪ تخمین زده می‌شود.

اختلال عملکرد کف لگن

علائم اختلال عملکرد کف لگن عبارتند از:

• فشار یا پری لگن.
  • میل مکرر به ادرار کردن یا ادرار دردناک.
  • نشت ادرار.
  • بی اختیاری ادرار.
  • درد پایین کمر.
  • یبوست، مشکلات در اجابت مزاج، یا نشت روده.
  • مشکل در تخلیه مثانه.
  • درد با رابطه جنسی.
  • درد در ناحیه لگن یا اندام تناسلی.
  • اسپاسم عضلات لگن.
  • خوشبختانه راه‌های غیرجراحی برای درمان PFD و تسکین درد یا خجالت وجود دارد. اغلب مشاوره با فیزیوتراپیست کف لگن محل خوبی برای شروع است.

خلاصه
اختلالات کف لگن (PFD) شایع‌تر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند، اما همچنین قابل درمان‌تر از آن چیزی هستند که مردم تصور می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه که باید در مورد لابیاپلاستی بدانید

آیا کف لگن من خیلی سفت است یا خیلی شل؟

مشکلات مزمن کف لگن می‌تواند ناشی از ماهیچه‌های هیپوتونیک (عضلات لگنی که خیلی شل یا ضعیف هستند) یا ماهیچه‌های هیپرتونیک (عضلات کف لگن بیش از حد سفت یا بیش فعال) باشد.

گاهی اوقات، به این شرایط به عنوان اختلال عملکرد کف لگن آرامش‌دهنده و اختلال عملکرد کف لگن غیرآرام‌کننده گفته می‌شود.

اختلال عملکرد کف لگن نیز می تواند در یک پیوستگی، با مشکلات هیپوتونیک و هیپرتونیک رخ دهد. این اغلب برای افرادی که تصور می کنند مشکلات کف لگن ناشی از عضلات غیرفعال است، شگفت آور است.

چرا مردم فکر می کنند فرج آنها باید به شکل خاصی به نظر برسد؟

اختلال عملکرد کف لگن

اما مسئله اینجاست: همه نباید کگلز را انجام دهند.

کف لگن از ماهیچه های اسکلتی تشکیل شده است. کراچ می‌گوید: «این بدان معناست که می‌تواند مانند هر عضله دیگری در بدن شما آسیب، ضعف یا تروما داشته باشد. همچنین می‌تواند «سفتی» یا منقبض مزمن شود – به اسپاسم عضلانی در ساق پا فکر کنید.

اگر ماهیچه‌ها دچار اسپاسم، منقبض یا خیلی سفت هستند، کراچ می‌گوید که انجام کگل می‌تواند مشکل را بدتر کند – درد، نشت، یبوست یا اختلال عملکرد جنسی. به عبارت دیگر، اگر کف لگن شما هیپرتونیک است، بهتر است تا زمانی که با فیزیوتراپیست کف لگن مشورت نکنید، از کگل اجتناب کنید.

خلاصه
عضلات کف لگن می توانند هیپوتونیک (بیش از حد ضعیف یا شل) یا هیپرتونیک (بیش از حد سفت) باشند.

تقویت کف لگن چه فوایدی دارد؟

مانند سایر ماهیچه های بدن شما، کف لگن زمانی بهترین عملکرد را دارد که عضلات قوی باشند و بتوانند پس از یک انقباض کامل به طور کامل آزاد شوند. تقویت کف لگن به شما این امکان را می دهد که از مثانه، روده ها و رحم بهتر حمایت کنید.

به علاوه، می تواند به کنترل مثانه و روده کمک کند.

محققان همچنین دریافته اند که بهبود عملکرد کف لگن کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

لابیاپلاستی در اصفهان+چه کسانی به لابیا پلاستی نیاز دارند؟

اگر دچار افتادگی کف لگن هستید، تقویت عضلات کف لگن نیز به کاهش شدت علائم، از جمله نشت ادرار، بی اختیاری، فشار لگن، و کمردرد کمک می‌کند.

یک برنامه تقویت کف لگن نیز می تواند به رابطه جنسی بهتر منجر شود.

برخی تحقیقات از ارتباط بین عملکرد جنسی مردان و عملکرد کف لگن حمایت می کنند. به طور خاص، محققان اشاره می کنند که چگونه فیزیوتراپی کف لگن می تواند به طور بالقوه اختلال نعوظ و مشکلات انزال را بهبود بخشد.

علاوه بر این، فشردن یا انقباض منظم عضلات کف لگن ممکن است حس جنسی و عملکرد جنسی را برای برخی از افراد دارای واژن تقویت کند.

در نهایت، انجمن اورولوژی آمریکا تمرین عضلات کف لگن را به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای مثانه بیش فعال توصیه می کند.

هدف این درمان مهار انقباضات غیرارادی مثانه و کاهش بی اختیاری است.

خلاصه
تقویت عضلات کف لگن می تواند بی اختیاری را کاهش دهد، سلامت جنسی را بهبود بخشد، علائم افتادگی کف لگن را کاهش دهد و به درمان مثانه بیش فعال کمک کند.

اختلال عملکرد کف لگن چیست

برای عضویت یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.