پیشگیری از التهاب دهانه رحم

التهاب دهانه رحم چگونه به وجود می آید؟

پیشگیری از التهاب دهانه رحم

سرویکیت التهاب دهانه رحم است – انتهای پایینی رحم که به داخل واژن باز می شود.

سرویکیت شایع است. ممکن است در اثر تعدادی از عوامل از جمله عفونت، تحریکات شیمیایی یا فیزیکی و آلرژی ایجاد شود.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان زایمان و نازایی ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله پیشگیری از التهاب دهانه رحم متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

دهانه رحم

تعیین علت دهانه رحم مهم است. اگر مشکل عفونت باشد، می تواند به خارج از دهانه رحم به رحم و لوله های فالوپ و به حفره لگن و شکم گسترش یابد و باعث عفونت تهدید کننده زندگی شود. این ممکن است مشکلاتی را در باروری ایجاد کند – توانایی باردار شدن. یا اگر در حال حاضر باردار هستید ممکن است برای جنین شما مشکل ایجاد کند.

در اینجا آنچه شما باید در مورد علائم، علل، عوامل خطر، آزمایشات، تشخیص و درمان دهانه رحم بدانید آورده شده است.

سرویسیت چیست؟

سرویکیت التهاب دهانه رحم است که می تواند به دلایل زیر باشد:

• تحریک
  • آسیب سلول هایی که دهانه رحم را پوشانده اند.

این بافت های تحریک شده یا عفونی ممکن است قرمز، متورم شوند و مخاط و چرک ترشح کنند. همچنین ممکن است هنگام لمس به راحتی خونریزی کنند.

چه چیزی باعث التهاب دهانه رحم می شود؟

موارد شدید التهاب معمولاً ناشی از عفونت‌هایی است که در طول فعالیت جنسی منتقل می‌شوند.

بیماری های مقاربتی (STDs) که ممکن است باعث التهاب دهانه رحم شوند عبارتند از:

• سوزاک
  • کلامیدیا
  • تب خال ناحیه تناسلی
  • تریکومونیازیس
  • مایکوپلاسما و اورهاپلاسما
انجام لابیاپلاستی توسط دکتر شهرزاد شعبانی نیا چگونه است؟

پیشگیری از التهاب دهانه رحم

اما بسیاری از زنان مبتلا به سرویکیت برای هیچ نوع عفونتی مثبت نمی شوند. سایر علل التهاب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آلرژی به مواد شیمیایی موجود در اسپرم کش ها، دوش ها، یا به لاستیک لاتکس در کاندوم.
تحریک یا آسیب ناشی از تامپون ها، پساری ها یا دستگاه های کنترل بارداری مانند دیافراگم.
عدم تعادل باکتریایی؛ باکتری های سالم و طبیعی در واژن توسط باکتری های ناسالم یا مضر غلبه می کنند. این واژینوز باکتریال نیز نامیده می شود.
عدم تعادل هورمونی؛ داشتن استروژن نسبتاً کم یا پروژسترون بالا ممکن است در توانایی بدن برای حفظ بافت سالم دهانه رحم اختلال ایجاد کند.
سرطان یا درمان سرطان؛ به ندرت، پرتودرمانی یا سرطان ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در دهانه رحم مطابق با سرویکس شود.

پیشنهاد مطالعه: اختلال عملکرد کف لگن چیست و چقدر شایع است؟

علائم سرویکیت

بسیاری از زنان مبتلا به دهانه رحم هیچ علامتی ندارند. این وضعیت ممکن است تنها پس از یک معاینه یا آزمایش معمول کشف شود.

علائم و نشانه ها، در صورت وجود، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترشحات واژن مایل به خاکستری یا زرد کم رنگ.
خونریزی غیر طبیعی واژینال، مانند خونریزی بعد از رابطه جنسی یا بین قاعدگی.
درد هنگام رابطه جنسی.
تکرر ادرار، دردناک یا مشکل.
درد یا تب لگن یا شکم، در موارد نادر.

عوامل خطر برای سرویسیت
اگر:

1. اخیراً بدون کاندوم رابطه جنسی داشته است.
  2. اخیراً چندین شریک جنسی داشته است.
  3. قبلاً سرویسیت داشته اند.
  4. مطالعات نشان می دهد که دهانه رحم در ۸ تا ۲۵ درصد زنانی که به آن مبتلا می شوند عود می کند.

لابیاپلاستی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

تشخیص سرویسیت

اگر پزشک شما مشکوک به ابتلا به سرویکیت باشد، ممکن است معاینه لگنی انجام دهد. این به پزشک اجازه می دهد تا نگاه دقیق تری به دهانه رحم داشته باشد.

پزشک احتمالاً دهانه رحم را نیز سواب می کشد تا مایعات واژن را جمع آوری کند یا ببیند که چقدر راحت خونریزی می کند.

پزشک شما نیز احتمالاً سؤالاتی در مورد سابقه جنسی شما خواهد پرسید. دکتر می خواهد بداند:

• تعداد شرکای که در گذشته داشته اید.
  • این که آیا بدون کاندوم رابطه جنسی داشته اید یا نه.
  • نوع پیشگیری از بارداری که استفاده کردید.
پیشگیری از التهاب دهانه رحم

حتی اگر علائمی نداشته باشید، پزشک معاینه معمولی را برای بررسی دهانه رحم انجام می دهد اگر:

تو حامله هستی
دکتر فکر می کند که شما در معرض خطر ابتلا به STD هستی
آزمایشات برای سرویسیت
پزشک شما ممکن است دهانه رحم را برای بررسی ترشحات، تورم، حساسیت به لمس و خونریزی سواب بکشد. پزشک مایع واژن شما را برای وجود باکتری ها یا ویروس های مضر آزمایش می کند.

درمان سرویسیت

اگر عفونت مقاربتی علت آن نباشد، ممکن است به درمان دهانه رحم نیاز نداشته باشید.

در صورت مشکوک شدن به عفونت، هدف اصلی درمان از بین بردن عفونت و جلوگیری از سرایت آن به رحم و لوله های فالوپ و یا اگر باردار هستید به جنینتان است.

بسته به اینکه چه ارگانیسمی باعث عفونت شده است، پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

• آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای ضد ویروسی

پزشک شما همچنین ممکن است توصیه کند که شریک زندگی شما تحت درمان قرار گیرد تا مطمئن شود که دوباره مبتلا نمی شوید. تا زمانی که شما و همسرتان درمان را به پایان نرسانید، نباید رابطه جنسی داشته باشید.

چه چیزی می توانم در طول عمل واژینال خود انتظار داشته باشم؟

اگر اچ آی وی مثبت هستید، درمان بسیار مهم است. این به این دلیل است که دهانه رحم میزان ویروسی را که از دهانه رحم خارج می شود افزایش می دهد. این ممکن است شانس شما را برای آلوده کردن شریک زندگی افزایش دهد. همچنین، ابتلا به دهانه رحم می‌تواند ابتلا شما را به اچ‌آی‌وی از شریک HIV مثبت آسان‌تر کند.

اگر علایم شما علیرغم درمان ادامه پیدا کرد، باید توسط پزشک مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرید.

درمان‌های غیردارویی مانند دوش‌ها یا درمان‌های مبتنی بر ماست برای دهانه رحم مؤثر نیستند و ممکن است علائم را بدتر کنند. آنها توصیه نمی شوند.

پیشگیری از التهاب دهانه رحم
با انجام اقدامات زیر می توانید خطر ابتلا به سرویکیت را کاهش دهید:

از همسرتان بخواهید که همیشه در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کند.
تعداد افرادی را که با آنها رابطه جنسی دارید محدود کنید.
با شریکی که زخم ناحیه تناسلی یا ترشح آلت تناسلی دارد رابطه جنسی نداشته باشید.
اگر برای یک بیماری مقاربتی تحت درمان هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا شریک زندگی شما نیز باید تحت درمان قرار گیرد.
از محصولات بهداشتی زنانه استفاده نکنید. اینها ممکن است باعث تحریک واژن و دهانه رحم شما شوند.
اگر دیابت دارید، سعی کنید قند خون خود را به خوبی کنترل کنید.

التهاب دهانه رحم می تواند بسیار درددناک و خطرآفرین باشد.

برای عضویت یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.