پرولاپس رحم چیست؟

درمان پرولاپس رحم

افتادگی رحم یک بیماری شایع است که می تواند با افزایش سن یک زن رخ دهد. با گذشت زمان و با زایمان های متعدد واژینال در هنگام زایمان ، ماهیچه ها و رباط های اطراف رحم شما می توانند ضعیف شوند. هنگامی که این ساختار پشتیبانی شروع به خراب شدن می کند ، رحم شما می تواند از موقعیت خود خارج شود. به این حالت پرولاپس رحم می گویند.

افتادگی رحم چیست؟

افتادگی رحم وضعیتی است که در آن تکیه گاه های داخلی رحم به مرور ضعیف می شود. رحم یکی از اندام هایی است که بخشی از سیستم تولید مثل شما را تشکیل می دهد. رحم نیز نامیده می شود ، رحم در لگن شما قرار دارد و تقریباً شبیه گلابی است. در دوران بارداری ، رحم نوزاد در حال رشد را نگه می دارد. این در واقع در طول دوران بارداری طول می کشد تا متناسب با نوزاد باشد و پس از زایمان اندازه آن کاهش می یابد. درمان پرولاپس رحم

بسته به میزان ضعیف شدن پشتی رحم ، پرولاپس ها می توانند متفاوت باشند. در پرولاپس ناقص ، ممکن است رحم آنقدر لغزیده باشد که در واژن (مجرای زایمان) قرار بگیرد. این یک توده یا برآمدگی ایجاد می کند. در مورد شدیدتر ، رحم می تواند به اندازه ای لغزش کند که در خارج از واژن احساس شود. به این حالت پرولاپس کامل می گویند.

درمان پرولاپس رحم

چه کسانی دچار افتادگی رحم می شوند؟

افتادگی رحم به احتمال زیاد در زنانی رخ می دهد که:

یک یا چند زایمان طبیعی داشته باشید.
بعد از یائسگی هستند.
داشتن اعضای خانواده که دچار پرولاپس شده اند.
یائسگی زمانی رخ می دهد که تخمدان ها هورمون های تنظیم کننده چرخه قاعدگی (پریود) شما را متوقف می کنند. هنگامی که ۱۲ ماه متوالی پریود نشده اید ، یائسگی محسوب می شوید. یکی از هورمون هایی که در دوران یائسگی متوقف می شود استروژن است. این هورمون خاص به تقویت ماهیچه های لگن شما کمک می کند. بدون آن ، شما بیشتر در معرض ابتلا به پرولاپس هستید.

دلایل زیبایی لابیاپلاستی واژن زنان

دکتر شهرزاد شعبانی نیا  بهترین پزشک زنان اصفهان می تواند بهترین مشاوره ها را برای درمان و حل مشکل رحم به شما ارائه دهد.

افتادگی رحم چقدر شایع است؟

افتادگی رحم یک وضعیت نسبتاً شایع است. خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد. اگر در طول زندگی خود چندین زایمان طبیعی در طول زایمان داشته اید ، شما در معرض خطر بالای افتادگی رحم هستید.

علائم و علل
علت افتادگی رحم چیست؟

رحم شما توسط گروهی از ماهیچه ها و رباط ها در داخل لگن نگه داشته شده است. ممکن است این را بشنوید که ماهیچه های لگن نامیده می شود. هنگامی که این ساختارها ضعیف می شوند ، نمی توانند رحم را در موقعیت خود نگه دارند و شروع به افتادگی می کند. عوامل متعددی می توانند در تضعیف ماهیچه های لگن نقش داشته باشند ، از جمله:

از دست دادن تن ماهیچه در نتیجه افزایش سن.
آسیب در هنگام زایمان ، به ویژه اگر شما تعداد زیادی نوزاد یا نوزاد بزرگ (بیش از ۹ پوند) داشته اید.
چاقی
سرفه یا فشار زیاد مزمن.
یبوست مزمن.

علائم افتادگی رحم چیست؟

اگر یک مورد خفیف افتادگی رحم دارید ، ممکن است علائم واضحی نداشته باشید. با این حال ، هنگامی که رحم از موقعیت خود خارج می شود ، می تواند بر سایر اندام های لگن مانند مثانه یا روده فشار وارد کند و علائمی مانند:

نحوه خوابیدن در بارداری چگونه است؟

احساس سنگینی یا فشار در لگن.
درد در لگن ، شکم یا کمر.
درد در هنگام رابطه جنسی (مقاربت).
بافت رحمی که از طریق دهانه واژن می افتد.
عفونت های مکرر مثانه.
ترشح غیر معمول یا زیاد از واژن.
یبوست.
مشکلات ادرار ، از جمله از دست دادن غیر ارادی ادرار (بی اختیاری) ، نیاز به تکرر ادرار (تکرر ادرار) یا میل ناگهانی به ادرار (فوریت ادرار).
هنگامی که به مدت طولانی ایستاده یا راه می روید ، علائم می توانند بدتر شوند. در این موقعیت ها ، گرانش فشار اضافی را روی ماهیچه های لگن وارد می کند.

تشخیص و آزمایشات
افتادگی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی معاینه لگن را انجام می دهد تا مشخص شود آیا رحم از موقعیت طبیعی خود پایین آمده است یا خیر. در طول معاینه لگن ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یک اسپکولوم (وسیله ای که به ارائه دهنده اجازه می دهد داخل واژن را ببیند) وارد می کند و واژن و رحم را بررسی می کند. پزشک شما هرگونه برآمدگی ناشی از افتادن رحم در مجرای واژن را احساس می کند.

برای عضویت یه صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

مدیریت و درمان
افتادگی رحم چگونه درمان می شود؟

گزینه های جراحی و غیر جراحی برای درمان افتادگی رحم وجود دارد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بر اساس شدت افتادگی ، سلامت عمومی ، سن و اینکه آیا در آینده بچه می خواهید یا نه ، مسیر درمان شما را انتخاب می کند. درمان به طور کلی برای اکثر زنان مثر است. گزینه های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

بهداشت فردی پس از جراحی لابیاپلاستی در اصفهان

گزینه های غیر جراحی

ورزش:

تمرینات ویژه ای که تمرینات کگل نامیده می شوند ، می توانند به تقویت عضلات کف لگن کمک کنند. این ممکن است تنها درمان مورد نیاز در موارد خفیف افتادگی رحم باشد. برای انجام تمرینات کگل ، ماهیچه های لگن خود را محکم کنید طوری که انگار سعی می کنید ادرار را عقب نگه دارید.

ماهیچه ها را برای چند ثانیه محکم نگه دارید و سپس رها کنید. ۱۰ بار تکرار کنید. شما می توانید این تمرینات را در هر کجا و هر زمان (حداکثر چهار بار در روز) انجام دهید.

پساری واژن:

پساری یک وسیله لاستیکی یا پلاستیکی به شکل دونات است که در اطراف یا زیر قسمت زیرین رحم (دهانه رحم) قرار می گیرد. این دستگاه به ارتقاء رحم و ثابت نگه داشتن آن کمک می کند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ، پساری را که باید مرتباً تمیز و قبل از رابطه جنسی برداشته شود ، قرار داده و وارد می کند.

گزینه های جراحی

هیسترکتومی و ترمیم پرولاپس:

افتادگی رحم ممکن است با برداشتن رحم در یک روش جراحی به نام هیسترکتومی درمان شود. این ممکن است از طریق برش (برش) ایجاد شده در واژن (هیسترکتومی واژن) یا از طریق شکم (هیسترکتومی شکمی) انجام شود. هیسترکتومی یک جراحی بزرگ است و برداشتن رحم به این معنی است که دیگر امکان بارداری وجود ندارد.

ترمیم پرولاپس بدون هیسترکتومی:

این روش شامل قرار دادن رحم به حالت طبیعی است. تعلیق رحم ممکن است با اتصال مجدد رباط های لگن به قسمت تحتانی رحم برای ثابت نگه داشتن آن انجام شود. بسته به تکنیک مورد استفاده ، جراحی می تواند از طریق واژن یا از طریق شکم انجام شود. درمان پرولاپس رحم

برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.