راهکارهایی برای درمان خشکی واژن چیست؟

بهترین پزشک زنان اصفهان | دکتر شهرزاد شعبانی نیا | drshabaninia.com

خشکی واژن یک مشکل شایع است که بسیاری از خانم ها در برخی مواقع با آن روبرو می شوند. بیشتر اوقات ، زنان پس از یائسگی با کاهش سطح استروژن ، خشکی واژن را تجربه می کنند ، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. دکتر شهرزاد شعبانی نیا ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، یکی از پزشکان متخصص و جراح زیبایی زنان است که با عمل های زیبایی زنان بسیاری از مراجعین رو درمان و زیبایی زنان را بهشون هدیه داده است.

این وضعیت کاملاً ناراحت کننده است و می تواند باعث خشک شدن واژن ، احساس خارش یا سوزش شود که در طول رابطه جنسی دردناک است. همچنین ممکن است نیاز به دفع ادرار بیش از حد معمول احساس کنید ، یا ممکن است دچار عفونت های مکرر مجاری ادراری (UTI) باشید. خشکی واژن همچنین می تواند هنگام ادرار کردن باعث ایجاد ناراحتی شود.

عواملی که در خشکی واژن نقش دارند:

شیر دادن

یائسگی
داروهای خاص مانند داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد بارداری خوراکی
شیمی درمانی
هیسترکتومی
نام پزشکی خشکی واژن برای زنان یائسه آتروفی واژن است. آتروفی واژن می تواند تأثیر منفی بر زندگی جنسی شما داشته باشد زیرا می تواند رابطه جنسی را دردناک یا ناراحت کننده کند. شما ممکن است احساس رضایت یا تمایل به مشارکت در رابطه جنسی نداشته باشید و شریک زندگی شما نیز تحت تأثیر قرار گیرد.

راهکارها و درمان خشکی واژن

بدون درمان ، خشکی واژن معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود. می توانید این درمان های خانگی برای خشکی واژن را امتحان کنید که ممکن است به تسکین علائم و ناراحتی شما کمک کند:

مرطوب کننده های واژن

یکی از بهترین راه ها برای کاهش خشکی واژن ، استفاده از مرطوب کننده واژن است. اینها مرطوب کننده های خاصی هستند که مخصوص این ناحیه حساس بدن طراحی شده اند. استفاده از مرطوب کننده واژن هر چند روز یکبار می تواند به مرطوب نگه داشتن واژن و تسکین علائم خشکی واژن کمک کند.
می توانید هفته ای چند بار قبل از خواب از مرطوب کننده استفاده کنید. آن را در اطراف دیواره های واژن بمالید تا جذب شود. سعی نکنید از مرطوب کننده یا کرم مخصوص واژن استفاده کنید. به همین ترتیب ، باید از صابون های معطر ، مرطوب کننده ها یا سایر لوازم بهداشتی خودداری کنید.

واژینیت چیست؟

روان کننده های مبتنی بر آب

قبل از فعالیت جنسی ، یک روان کننده بر پایه آب را در واژن و در محل تماس با همسرتان بمالید. استفاده از روان کننده می تواند به تسکین هرگونه درد یا ناراحتی که معمولاً در طول رابطه جنسی تجربه می کنید کمک کند ، زیرا به این ناحیه رطوبت می دهید.

مطمئن شوید که روان کننده ای را انتخاب می کنید که حاوی ژل نفت یا گلیسیرین نباشد. گلیسیرین می تواند واژن شما را بیشتر تحریک کند و ژله نفتی باعث ضعیف شدن یا شکستن کاندوم در هنگام رابطه جنسی می شود.

فعالیت جنسی منظم

داشتن تحریک جنسی به طور مداوم می تواند به بهبود سلامت کلی واژن شما کمک کند. می توانید این کار را به تنهایی یا با شریک خود یا حتی با استفاده از دستگاهی مانند ویبراتور انجام دهید. تحریک جنسی به افزایش جریان خون و ترشحات واژن کمک می کند و خشکی واژن را برطرف می کند.

بیمار می تواند در طول جراحی لابیاپلاستی اصفهان انتظار موارد زیر را داشته باشد:

اگر با شریک جنسی رابطه جنسی دارید ، قبل از مقاربت ، سعی کنید در برنامه پیش دست باشید. این می تواند شما را بیشتر تحریک کند تا رابطه جنسی لذت بخش تر و راحت تر باشد. این همچنین می تواند به بهبود جریان خون و ترشحات واژن کمک کند.

رویکرد جدید به رابطه جنسی

در حالی که فعالیت جنسی برای سلامت واژن شما مفید است ، در نحوه برخورد با آن تجدید نظر کنید. همانطور که گفته شد ، پیش بازی می تواند برای آمادگی برای مقاربت بسیار مفید باشد. پس از شروع رابطه جنسی ، آن را به آرامی انجام دهید. این به غدد بارتولن زمان می دهد تا روان کننده طبیعی تری در واژن شما تولید کنند.

همچنین می توانید سایر فعالیت های جنسی را که شامل رابطه جنسی نمی شود اما همچنان به شما اجازه می دهد با شریک زندگی خود صمیمی باشید امتحان کنید. فعالیتهایی مانند ماساژ ، استمناء متقابل ، رابطه جنسی دهانی یا لمس کردن می تواند انجام دهنده باشد. اگر علائم خشکی واژن شما به خصوص آزاردهنده است ، معمولاً این فعالیت ها راحت تر است.

تمرینات کف لگن

تمرینات کف لگن می تواند به تقویت عضلات ضعیف واژن کمک کند. با سطوح پایین تر استروژن ، ماهیچه های واژن با گذشت زمان ضعیف می شوند. تمریناتی مانند کگل می تواند به شل شدن ماهیچه های سفت و تقویت عضلات ضعیف کمک کند. این تمرینات همچنین به افزایش جریان خون در واژن کمک می کند.

بهترین پزشک زنان اصفهان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

اگر این درمان ها را برای خشکی واژن امتحان کرده اید و هنوز احساس ناراحتی می کنید ، باید با پزشک خود وقت بگیرید. پزشک شما می تواند در مورد سایر گزینه های درمانی که می تواند کمک کننده باشد با شما صحبت کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

ممکن است پزشک استروژن موضعی را برای کمک به آتروفی واژن توصیه کند. این استروژن است که مستقیماً در واژن وارد می کنید. برخی از فرمها عبارتند از:

حلقه واژن
ژل واژینال
کرم واژن
قرص واژن
پزشک شما می تواند در مورد همه گزینه های شما با شما صحبت کند و به شما در انتخاب گزینه مناسب برای شما کمک کند.

یکی دیگر از داروهای رایج برای خشکی واژن که پزشک شما ممکن است توصیه کند ، اسفنا (اوسفمیفن) است. این قرصی است که روزانه یکبار برای کاهش علائم خشکی واژن مصرف می کنید. این دارو برای زنانی که علائم متوسط تا شدید دارند توصیه می شود. اسفنا برای کسانی که سرطان سینه داشته اند یا در معرض خطر بالایی برای سرطان سینه هستند مناسب نیست.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، یکی از پزشکان متخصص و جراح زیبایی زنان است که با عمل های زیبایی زنان بسیاری از مراجعین رو درمان و زیبایی زنان را بهشون هدیه داده است. drshabaninia.com

برای عضویت در صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی میباشند و به شما پیشنهاد میکنیم هرگونه سوال و راهنمایی نیاز دارید با ما تماس بگیرید.