سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع است که بر هورمون ها تأثیر می گذارد. باعث قاعدگی نامنظم، رشد موهای زائد، آکنه و ناباروری می شود. درمان PCOS بستگی به این دارد که آیا می خواهید باردار شوید. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در معرض خطر بیشتری برای برخی بیماری ها مانند دیابت و فشار خون باشند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک عدم تعادل هورمونی است که توسط تخمدان‌ها (ارگانی که تخمک‌ها را تولید و آزاد می‌کند) ایجاد می‌شود و هورمون‌های مردانه اضافی ایجاد می‌کند. اگر PCOS دارید، تخمدان‌های شما سطوح غیرعادی بالایی از هورمون‌هایی به نام آندروژن تولید می‌کنند.

این باعث می شود که هورمون های تولید مثلی شما نامتعادل شوند. در نتیجه، افراد مبتلا به PCOS اغلب سیکل های قاعدگی نامنظم، پریودهای از دست رفته و تخمک گذاری غیرقابل پیش بینی دارند. به دلیل عدم تخمک گذاری (عدم تخمک گذاری) ممکن است کیست های کوچک روی تخمدان ها (کیسه های پر از مایع) ایجاد شود.

با این حال، با وجود نام “پلی کیستیک”، برای داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک نیازی به داشتن کیست در تخمدان های خود ندارید.

diVa® در مقابل لابیاپلاستی: کدام یک برای شما مناسب است؟

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان زایمان و نازایی ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

PCOS یکی از شایع ترین علل ناباروری زنان است. همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های دیگر را افزایش دهد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند PCOS را بر اساس علائم شما و اگر برنامه هایی برای بچه دار شدن دارید، درمان کند.

چه کسانی می توانند به PCOS مبتلا شوند؟

یک زن می تواند هر زمانی پس از بلوغ به PCOS مبتلا شود. اکثر افراد در دهه ۲۰ یا ۳۰ سالگی زمانی که قصد بارداری دارند تشخیص داده می شود. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید یا اگر افراد دیگر خانواده شما مبتلا به تخمدان پلی کیستیک باشند، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به PCOS داشته باشید.

علت سوزش ادرار در زنان

PCOS چقدر رایج است؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار شایع است – تا ۱۵ درصد از زنان در سنین باروری به آن مبتلا هستند.

آیا می توانم PCOS داشته باشم اما علائمی نداشته باشم؟

بله، ممکن است PCOS داشته باشید و هیچ علامتی نداشته باشید. بسیاری از مردم تا زمانی که برای باردار شدن مشکلی نداشته باشند یا به دلایل ناشناخته وزن اضافه کنند، حتی متوجه این عارضه نمی شوند. همچنین ممکن است PCOS خفیف داشته باشید، جایی که علائم به اندازه کافی شدید نیستند که شما متوجه شوید.

تخمدان پلی کیستیک چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیشتر موارد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند PCOS را پس از معاینه تشخیص دهد. آنها ممکن است آزمایش خون یا سونوگرافی را برای کمک به تشخیص انجام دهند.

پیشنهاد مطالعه: همگام سازی پریود چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما:

در مورد علائم و سابقه پزشکی خود با شما صحبت کنید.
در مورد سابقه پزشکی خانواده خود بپرسید.
وزن و فشار خون خود را در نظر بگیرید.
یک معاینه فیزیکی انجام دهید، به طور خاص به دنبال موهای زائد صورت، ریزش مو، آکنه، تغییر رنگ پوست و برچسب های پوستی باشید.
یک معاینه لگنی انجام دهید تا به دنبال تخمدان های متورم یا سایر رشدها در رحم خود باشید.
برای بررسی سطح هورمون و سطح گلوکز، آزمایش خون را سفارش دهید.
برای بررسی کیست در تخمدان ها و بررسی ضخامت پوشش داخلی رحم، سونوگرافی لگن انجام دهید.

لابیاپلاستی چقدر طول می کشد؟

به طور معمول، اگر حداقل دو مورد از موارد زیر را داشته باشید، به PCOS مبتلا می شوید:

پریودهای نامنظم یا از دست رفته برخی از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک زمانی که پریود می شوند خونریزی بسیار شدیدی دارند.
علائم آندروژن اضافی مانند آکنه یا رشد بیش از حد مو. یا آزمایش خونی که سطح آندروژن اضافی را تایید می کند.
کیست در یک یا هر دو تخمدان. بسیاری از افراد دچار کیست نمی شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چگونه درمان می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما درمان را بر اساس علائم، سابقه پزشکی و سایر شرایط سلامتی شما و اگر می خواهید باردار شوید، تعیین می کند. درمان ها می تواند شامل داروها، تغییر شیوه زندگی یا ترکیبی از هر دو باشد.

برای عضویت یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.