عمل هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی چیست؟ | بهترین پزشک زنان اصفهان | دکتر شهرزاد شعبانی نیا | drshabaninia.com

مدت زمان مطالعه: ۱۵دقیقه

هیسترکتومی

برداشتن رحم یا اصطلاحا هیسترکتومی یکی از عمل‌های شایع برای خانم‌هاست. رحم قسمتی‌ست که هنگام بارداری، جنین در آن رشد می‌کند. همچنین دیواره رحم منبع خون در طی قاعدگی است. هیسترکتومی چیست؟ و بهترین پزشک زنان اصفهان خانم دکتر شهرزاد شعبانی نیا  میباشد.

آشنایی با عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی

خانم‌ها به‌دلایل مختلفی نیاز به برداشتن رحم یا انجام هیسترکتومی دارند. به‌طور مثال مشکلاتی مانند دردهای مزمن، عفونت یا سرطان می‌تواند دلایلی مهم برای برداشتن رحم در خانم‌ها باشد.
همچنین نحوه عمل، بسته به شدت عارضه، در هر فرد متفاوت است. به‌عنوان مثال در برخی کل رحم برداشته می‌شود و در بعضی از خانم‌ها فقط قسمتی از آن مانند تخمدان یا لوله فالوپ را خارج می‌کنند.

هیسترکتومی چیست؟

اجزای دستگاه تولید مثل زنان

دستگاه تولید مثل زنان از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که شامل موارد زیر است:
رحم
دهانه رحم
لوله های فالوپ
تخمدان ها
رحم
اندامی گلابی شکل که در وسط لگن قرار دارد. در صورت بارداری جنین در این اندام رشد و نمو پیدا می‌کند
دهانه رحم
دهانه رحم در قسمت پایینی رحم و بالای واژن قرار دارد
لوله‌های فالوپ
لوله‌ای که رحم را به تخمدان متصل می‌کند

تخمدان‌ها

تخمدان اندام کوچکی مجاور لوله فالوپ بوده و تخمک تولید می‌کند.

دلایل انجام عمل برداشتن رحم

این عمل به یک دلیل خاص انجام نمی‌شود، در ادامه مشکلاتی که گاهی نیاز به انجام برداشتن رحم است را ذکر خواهیم کرد:

درد مزمن در لگن

پزشک ابتدا علت دقیق درد در لگن را بررسی می‌کنند، این درد اگر به‌دلیل مشکلات رحمی باشد، ابتدا درمان‌های دارویی در نظر گرفته می‌شود و در صورت عدم درمان به‌عنوان راهکار نهایی عمل را برای بیمار انجام می‌دهند.

خونریزی غیر طبیعی از رحم

هنگام خونریزی‌های زیاد ابتدا پزشکان متخصص درمان‌های دارویی و غیر تهاجمی را برای بیماران در نظر می‌گیرند. در صورتی که با چنین راهکارهایی درمان نشوند، مرحله نهایی یعنی هیسترکتومی انجام خواهد شد.

هیسترکتومی چیست؟ و بهترین متخصص زنان اصفهان خانم دکتر شهرزاد شعبانی نیا  میباشد.

سرطان رحم، دهانه رحم و تخمدان‌ها

معمولا تنها پیشنهاد درمانی برای اغلب خانم‌هایی که دچار سرطان در اندام تولیدمثل می‌شوند، برداشتن رحم است. بسته به نوع سرطان، عمل جراحی را به اشکال مختلفی برای بیمار انجام می‌دهند.

فیبروم‌ها

فیبروم‌ها تومورهای خوش‌خیمی هستند که رشد آنها در رحم مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورند. وجود این تومورها سبب عارضه‌هایی مانند:
خونریزی‌های مداوم
کم‌خونی
احساس درد در دلگن
درد هنگام رابطه جنسی
فشار به مثانه
خواهد شد. فیبروم‌های خیلی بزرگ نیازمند برداشت جراحی هستند.

بهترین متخصص زنان در اصفهان

بهترین پزشک زنان در اصفهان

بیماری التهاب لگنی

به‌دلیل ایجاد عفونت در اندام‌های تولید مثل چنین مشکلی ایجاد می‌شود
افتادگی رحم
هنگامی که عضلات در این قسمت تضعیف شوند، رحم به قسمت پایین در واژن کشیده می‌شود. این عارضه سبب نشت ادرار و فشار بر لگن خواهد شد. برداشتن رحم یا ترمیم بافت‌های رحم، اینگونه آسیب‌ها را برطرف خواهد کرد.
آندومتریوز
این عارضه زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی رحم در خارج از رحم در تخمدان‌ها، لوله فالوپ یا سایر اندام‌ها رشد می‌کند. این فرایند باعث خونریزی و درد می‌شود. در بیشتر مواقع عمل خارج کردن رحم به‌صورت لاپاراسکوپی یا شکمی انجام می‌گیرد.
آدنومیوز
هنگامی که سلول‌های بافت داخلی رحم در دیواره رحم رشد کند، آدنومیوز ایجاد می‌شود. این فرایند سبب قاعدگی بسیار دردناک و خونریزی‌های زیادی خواهد شد.

بعد از برداشتن رحم چه کارهایی باید انجام دهید؟

هیسترکتومی چیست؟ و بهترین پزشک زنان اصفهان خانم دکتر شهرزاد شعبانی نیا  میباشد.

آیا درمان‌های دیگری به‌غیر از انجام عمل برداشتن رحم وجود دارد؟

آمارها نشان می‌دهد یکی از عمل‌های رایجی که برای خانم‌ها انجام می‌شود، برداشتن رحم یا هیسترکتومی است، اما این روش نباید به‌عنوان تنها راه درمان در نظر گرفته شود. این عمل برای خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، گزینه مناسبی نخواهد بود؛ مگر چاره‌ای جز انجام آن نداشته باشند.

به‌طور کلی عمل برداشتن رحم، یک جراحی بی‌خطر است. با این وجود نباید به‌عنوان بهترین انتخاب درمان در نظر گرفته شود. خوشبختانه به‌غیر از انجام این نوع روش درمانی، راهکارهای دیگری وجود دارد که در اغلب مواقع ابتدا درمان‌های غیر جراحی برای خانم‌ها در نظر گرفته می شود.
به‌طور مثال «هورمون درمانی» یکی از راهکارهایی است که برای افراد مبتلا به آندومتر در نظر گرفته می‌شود. همچنین در صورت وجود فیبروم، اولویت این است که رحم کامل برداشته نشود، اما در اغلب مواقع خانم‌های مبتلا به سرطان، راهی جز برداشتن رحم پیش روی خود ندارند.
به‌طور کلی پزشک متخصص زنان ابتدا درمان‌هایی غیر از عمل جراحی را برای بیماران در نظر می‌گیرند، در صورت عدم درمان، آخرین انتخاب، انجام عمل جراحی برداشتن رحم یا هیسترکتومی است.

آشنایی با انواع عمل برداشتن رحم

این نوع عمل به چندین روش مختلف انجام می‌شود که در ادامه بیان خواهیم کرد.
در عمل هیسترکتومی برخی اوقات رحم برداشته می‌شود و علاوه بر آن دهانه رحم را نیز خارج می‌کنند. گاهی نیز بسته به شرایط بیمار، لوله‌های رحمی برداشته می‌شود.
در همه افراد تخمدان را خارج نمی‌کنند، تنها زمانی تخمدان برداشته می‌شود که تخمدان با مشکلی همراه باشد یا سن بیمار بالا و یائسه شده باشد. در این مواقع حضور تخمدان برای او دردسر خواهد شد، به همین جهت بهتر است که تخمدان برداشته شود.

گاهی اوقات یکی از تخمدان‌ها کیست دارد، در این مواقع تخمدانی که کیست دارد، برداشته می‌شود و دیگری باقی می‌ماند. در صورتی که یکی از تخمدان‌ها حفظ شود، بیمار یائسه نخواهد شد. در نتیجه نباید نگران این مسئله باشند؛ زیرا به‌خاطر وجود تخمدان، فرد دچار یائسگی نخواهد شد.

تورشن تخمدان (پیچ خوردگی)

بهترین متخصص زنان اصفهان

بهترین پزشک زنان اصفهان

عمل برداشتن رحم چگونه انجام می‌شود؟

این عمل بنا به صلاحدید پزشک متخصص به چندین روش مختلف انجام می‌شود. کلیه روش‌های عمل نیازی به بیهوشی کامل ندارد و به‌صورت موضعی صورت می‌گیرد. با انجام بی‌حسی موضعی بیمار از نخاع به پایین بی‌حس می‌شود و دردی را در طی عمل احساس نخواهد کرد.
علاوه بر بی‌حسی، آرامبخش نیز برای بیمار تزریق می‌شود تا هنگام عمل احساس آرامش داشته باشد.

عمل برداشتن رحم به چندین روش مختلف انجام می‌شود که به شرح زیر است:
هیسترکتومی آبدومینال (از طریق شکم)
یک برش عرضی در قسمت تحتانی، زیر ناف داده شده و رحم از آن برش خارج می‌شود. پس از عمل باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد تا به‌طور کامل جراحت ایجاد شده بهبود یابد.

هیسترکتومی واژینال

این عمل زمانی انجام می‌شود که رحم از واژن خارج شده باشد که بیشتر در افراد مسن مشاهده می‌شود. پزشک برای انجام عمل از طریق واژن، ابتدا برش‌های کوچکی داخل واژن می‌زند که بتواند رحم را از این قسمت خارج کند. در روش هیسترکتومی واژینال هیچ برش خارجی وجود ندارد و جراحت‎ها قابل مشاهده نخواهد بود.

لاپاراسکوپی

جهت انجام عمل به روش لاپاراسکوپی پزشک همراه با لاپاراسکوپ و دوربین، رحم را با استفاده از جعبه میکروسرجری خارج می‌کند. این نوع روش بسیار ایمن است و عوارض بسیار کمی برای بیماران دارد.
نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که این روش را نمی‌توان برای همه بیماران مانند افرادی که فیبروم‌های متعدد و چسبندگی رحم دارند، انجام داد.

لاپاراسکوپی یک لوله نازک و بلند همراه با دوربین است که تمامی قسمت‌های مورد نظر را با دقت بالا نشان می‌دهد.
این لوله نازک از طریق برش‌های کوچکی که در شکم زده شده، وارد می‌شود. با وارد کردن این لوله به داخل، رحم از طریق دوربین کاملا دیده می‌شود. سپس پزشک رحم را قطعه‌قطعه می‌کند و از طریق برش‌های کوچک روی شکم خارج می‌کند.

مزایای برداشتن رحم به‌روش لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی نسبت به نوع شکمی درد کمتری را به‌همراه دارد.
مدت‌زمان کوتاهی نسبت به سایر روش‌ها نیاز به بستری شدن در بیمارستان خواهد بود.
در مدت کوتاه‌تری می‌توان فعالیت‌های روزمره را انجام داد.

آیا انجام عمل برداشتن رحم عارضه‌هایی را به همراه دارد؟

بر اساس شواهدی که پس از انجام این عمل وجود دارد، هیسترکتومی روشی نسبتا بی‌خطر است، اما این نوع درمان همانند دیگر عمل‌های جراحی ممکن است عارضه‌هایی نادر و کم‌خطری برای بیماران به‌همراه داشته باشد.

هیستروسکوپی (عمل برداشتن رحم)

عارضه‌های احتمالی انجام این عمل شامل موارد زیر است:
• آسیب به برخی از اندام‌ها مانند مثانه و روده
تمامی این موارد ذکر شده بسیار نادر است، اما در صورت بروز آسیب به سایر اندام‌های دیگر ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی مجدد باشد.

روند بهبودی پس از انجام عمل برداشتن رحم چگونه است؟

روند بهبودی بسته به وضعیت عمومی هر فرد متفاوت است. معمولا پس از عمل ۲ تا ۵ روز نیاز خواهد بود تا در بیمارستان بمانید. پزشک متخصص در این مدت تمامی علائم عمومی شما مانند ضربان قلب و تنفس را مورد بررسی قرار می‌دهد.
همچنین از شما خواسته می‌شود در طی این مدتی که در بیمارستان هستید، راه بروید؛ زیرا راه رفتن به جلوگیری از لخته شدن خون در پا جلوگیری می‌کند. اگر عمل شما از طریق واژن انجام گرفته باشد، جهت جلوگیری از خونریزی در واژن گاز قرار می‌دهند.

هیسترکتومی چیست؟ و بهترین پزشک زنان اصفهان خانم دکتر شهرزاد شعبانی نیا  میباشد.

پس از مدت کوتاهی گازهای قرار داده شده در واژن را خارج می‌کنند، با این وجود ممکن است به مدت ۱۰ روز خونریزی‌های کمی را از قسمت واژن مشاهده کنید. به همین جهت توصیه پزشکان پس از انجام این عمل از طریق واژن این است که از پدها بهداشتی پس از عمل استفاده شود.
این نکته را در نظر داشته باشید که پس از مرخص شدن از بیمارستان نیز ساعاتی را در روز قدم بزنید. همچنین می‌بایست از انجام برخی از فعالیت‌ها خودداری کنید:
• خم شدن
• رابطه جنسی
• بلند کردن اجسام سنگین
اگر عمل شما از طریق واژن یا لاپاراسکوپی انجام گرفته است، می‌توانید تمامی کارهای روزمره خود را پس از ۳ الی ۴ هفته بعد از عمل انجام دهید، اما افرادی که عمل برداشتن رحم را از طریق شکم انجام داده‌اند به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند.

پس از عمل برداشتن رحم چه تغییراتی ایجاد می‌شود؟

همه افرادی که این عمل را انجام می‌دهند پس از مدتی دردی را که قبل از عمل احساس می‌کردند، نخواهند داشت. دیگر هیچ درد لگنی یا خونریزی مشاهده نخواهد شد.
در اغلب خانم‌ها هیچ تغییری در میل جنسی مشاهده نشده است. در برخی مواقع رضایت جنسی بیشتر پس از انجام این عمل گزارش شده است؛ چراکه دردهای گذشته را در رابطه خود احساس نمی‌کنند.
ممکن است هنگامی که این عمل برای خانم‌های جوان انجام می‌شود احساس ناراحتی یا افسردگی داشته باشند، زیرا پس از عمل قادر به بارداری نیستند.

هیسترکتومی چیست؟  و  بهترین پزشک زنان اصفهان خانم دکتر شهرزاد شعبانی نیا  میباشد.