فیبروم در مقابل کیست: چگونه تفاوت را تشخیص دهیم؟

فیبروم در مقابل کیست

فیبروم در مقابل کیست: چگونه تفاوت را تشخیص دهیم؟

فیبروم در مقابل کیست

هم فیبروم ها و هم کیست ها در خانم ها به خصوص قبل از یائسگی شایع هستند.

فیبروم ها نوعی تومور غیرسرطانی هستند که در دیواره عضلانی رحم تشکیل می شوند. در مقابل، کیست‌های تخمدان کیسه‌هایی پر از مایع هستند که در داخل یا روی تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. و علی‌رغم اینکه این علائم در مکان‌های مختلف رخ می‌دهند، علائم به تنهایی می‌توانند شما را متعجب کنند که چه مشکلی دارد.

بیایید به شباهت ها و تفاوت های بین فیبروم رحم و کیست تخمدان نگاه کنیم. ما همچنین توضیح خواهیم داد که چرا تشخیص بیماری حیاتی است.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان زایمان و نازایی ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله فیبروم در مقابل کیست متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

فیبروم رحم کیست تخمدان

رشد از لایه ماهیچه ای رحم در داخل یا روی تخمدان ها رشد می کند.
تومور غیرسرطانی متراکم و سفت کیسه پر از مایع، معمولاً خوش خیم.
شایع، به ویژه قبل از یائسگی شایع، به خصوص قبل از یائسگی.
ممکن است مربوط به تغییرات هورمونی یا اندومتریوز باشد که معمولاً با چرخه قاعدگی مرتبط است.
درد لگن، نفخ شکم و مشکلات قاعدگی و ادراری درد لگن، نفخ شکم، درد شکم یک طرفه.
همیشه نیاز به درمان ندارند، اما می‌توانند با بارداری تداخل داشته باشند، اکثر آنها بدون درمان برطرف می‌شوند، اما می‌توانند ترکیده یا باعث پیچ خوردگی تخمدان شوند، جایی که تخمدان در اطراف ساختارهای نگهدارنده‌اش پیچ خورده است.

علائم فیبروم در مقابل علائم کیست:

فیبروم ها و کیست ها همیشه باعث ایجاد علائم نمی شوند. ممکن است متوجه نشوید که آنها را دارید تا زمانی که پزشک آنها را در طول یک معاینه معمول لگن کشف کند. از طرف دیگر، اگر تعداد زیادی از آنها را داشته باشید یا بزرگ شوند، می توانند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کنند.

علائم فیبروم

فیبروم ها می توانند به کوچکی دانه های سیب باشند یا می توانند به بزرگی گریپ فروت رشد کنند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد لگن
  • نفخ، شکم بیرون زده
  • دوره های سنگین که می تواند منجر به کم خونی شود
  • فشار مقعدی
  • شکم بزرگ شده
سفت کننده و جوان کننده واژن با لابیاپلاستی اصفهان

فیبروم‌ها ممکن است در دوران بارداری سریع‌تر یا بزرگ‌تر شوند و بعد از یائسگی یا اگر نوع خاصی از داروهای هورمونی مصرف می‌کنید، تمایل به کوچک شدن دارند.

فیبروم در مقابل کیست

پیشنهاد مطالعه: علائم و علل فیبروئید رحم چیست؟

علائم کیست

کیست ها معمولاً از نظر اندازه متفاوت هستند، اما معمولاً نیم اینچ تا ۴ اینچ یا بزرگتر هستند و می توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

• یک درد شکمی تیز یا مبهم، اغلب فقط در یک طرف
  • شکم متورم و بیرون زده
  • درد در ناحیه کمر یا ران
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • دوره های دردناک
  • حساسیت سینه
  • تکرر ادرار یا مشکل در تخلیه مثانه
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • مشکلات روده
  • افزایش وزن

کیست می تواند پاره شود یا باعث پیچش تخمدان در اطراف ساختارهای نگهدارنده آن شود که منجر به موارد زیر می شود:

• درد ناگهانی و شدید شکم
  • تب یا استفراغ
  • سرگیجه یا غش
  • تنفس سریع و پی در پی
  • خونریزی شدید

کیست پاره شده یک اورژانس پزشکی است. اگر این علائم را دارید، به دنبال درمان فوری باشید.

فیبروم ها و کیست ها می توانند باعث درد لگن و نفخ شکم شوند. دو علامت کلیدی می توانند سرنخ هایی را ارائه دهند که کدام یک را ممکن است داشته باشید. اولاً، درد شکم فقط در یک طرف بیشتر به دلیل کیست تخمدان است تا فیبروم رحم. در مقابل، مشکلات خونریزی شدید قاعدگی بیشتر از کیست تخمدان ناشی از فیبروم رحم است.

بسیاری از این علائم می تواند به دلیل سایر مشکلات سلامتی نیز باشد. به همین دلیل است که مراجعه به پزشک و اطلاع از اینکه دقیقاً چه چیزی در حال وقوع است، بهترین رویکرد است.

علل فیبروم در مقابل علل کیست

فیبروم ها و کیست ها ممکن است در هر زمانی ایجاد شوند. فیبروم ها در دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ سالگی شایع ترین منبع مورد اعتماد هستند و ممکن است به صورت خوشه ای رشد کنند. اکثر کیست ها کیست های عملکردی هستند که معمولا در افرادی که به یائسگی نرسیده اند ایجاد می شوند.

فیبروم باعث

مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد فیبروم رحم می شود، اما سطح هورمون جنسی زنانه و ژنتیک ممکن است نقش داشته باشد. و بعد از ۳۰ سالگی تا یائسگی به طور فزاینده ای شایع می شوند. سایر عوامل خطر عبارتند از:

اختلالات خلقی قاعدگی و دلایل آن چیست؟

سابقه خانوادگی فیبروم

سیاه بودن، که محققان فکر می کنند ممکن است به دلیل استرس کلی بیشتر باشد
چاقی
رژیم غذایی متشکل از مقدار زیادی گوشت قرمز

کیست باعث

برخی از علل ایجاد کیست تخمدان عبارتند از:

مسائل هورمونی
سندرم تخمدان پلی کیستیک
اندومتریوز
بارداری
عفونت های شدید لگن

تشخیص فیبروم و کیست

پزشک ممکن است بر اساس علائم و معاینه لگنی شما مشکوک به فیبروم یا کیست باشد. برخی از آزمایش‌های تصویربرداری ممکن است اطلاعات بیشتری را ارائه دهند، از جمله اینکه آیا رشد غیرطبیعی وجود دارد و دقیقاً کجا هستند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سونوگرافی شکم
  • سونوگرافی ترانس واژینال
  • ام آر آی لگن

اگر این توده ها در داخل یا روی دیواره رحم باشند، به احتمال زیاد فیبروم هستند که به آنها میوم یا لیومیوم نیز می گویند.

اگر توده ای روی تخمدان وجود داشته باشد، به احتمال زیاد کیست است. تصویربرداری اولتراسوند می تواند به تعیین جامد یا پر از مایع بودن توده کمک کند. در مورد دومی، این یک کیست تخمدان است که تقریباً همیشه خوش خیم است.

با این حال، اگر توده جامد یا نیمه جامد باشد، یائسگی را پشت سر گذاشته اید یا در معرض خطر بالای سرطان تخمدان هستید، ممکن است پزشک آزمایش خون آنتی ژن سرطان ۱۲۵ (CA-125) را تجویز کند. سطح بالای CA-125 در خون شما می تواند به دلیل شرایط مختلف سلامتی از جمله سرطان تخمدان باشد.

درمان فیبروم در مقابل کیست

فیبروم ها و کیست ها همیشه نیاز به درمان ندارند. با این حال، اگر آنها به اندازه کافی بزرگ باشند که در بارداری تداخل ایجاد کنند یا علائم شدید ایجاد کنند، گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انتظار هوشیارانه با معاینات منظم و سونوگرافی برای دیدن اینکه آیا آنها برطرف می شوند یا در حال رشد هستند.
داروهای ضد بارداری هورمونی برای کمک به کاهش خونریزی شدید.
برداشتن فیبروم با جراحی.
اگر قصد بارداری در آینده ندارید، برداشتن رحم با جراحی که به هیسترکتومی معروف است.
ابلیشن آندومتر.
آمبولیزاسیون فیبروم رحم برای قطع جریان خون فیبروم.

گزینه های درمانی برای کیست عبارتند از:

داروهای ضد بارداری هورمونی برای کاهش خطر تشکیل کیست.
جراحی کم تهاجمی برای برداشتن کیست کوچکتر.
جراحی برای برداشتن تخمدان که به اووفورکتومی معروف است.

چرا پریودها درد دارند؟

درباره پولیپ آندومتر

پولیپ ها رشد غیر طبیعی بافت هستند. پولیپ های آندومتر از پوشش آندومتر در داخل رحم، در داخل حفره رحم بیرون زده اند. آنها می توانند به اندازه ای بزرگ شوند که کل رحم را پر کنند، که می تواند در بارداری اختلال ایجاد کند. و در حالی که آنها همیشه علائم را ایجاد نمی کنند، می توانند منجر به خونریزی شدید در طول دوره شما شوند.

پولیپ های آندومتر به عنوان پولیپ رحم نیز شناخته می شوند. آنها معمولاً خوش خیم هستند، اما می توانند سرطانی باشند. به همین دلیل، پزشک شما ممکن است بیوپسی را توصیه کند.

فیبروم رحم و پولیپ رحم علائم مشابهی دارند. اما فیبروم ها از پوشش عضلانی رحم رشد می کنند. در مقابل، پولیپ ابتدا در آندومتر که داخل رحم را می پوشاند و در داخل حفره رحم رشد می کند، رخ می دهد.

پولیپ‌های کوچک رحم ممکن است خود به خود برطرف شوند، اما اگر دردسرساز شدند، می‌توانید آنها را خارج کنید.

نتیجه چیست؟

فیبروم ها و کیست ها هر دو شایع هستند، به خصوص قبل از یائسگی. تفاوت بزرگ بین این دو این است که فیبروم ها ابتدا در پوشش عضلانی رحم ایجاد می شوند، در حالی که کیست ها در داخل یا روی تخمدان ها تشکیل می شوند.

آنها همیشه علائمی ایجاد نمی کنند و معمولاً خوش خیم هستند، بنابراین شما همیشه نیازی به درمان آنها ندارید. هنگامی که آنها علائم شدید ایجاد می کنند، درمان های ایمن و موثر وجود دارد. شما می توانید بر اساس ترجیحات شخصی خود و اگر می خواهید در آینده باردار شوید، یک درمان را انتخاب کنید.

اگر علائمی مانند نفخ، درد لگن و پریودهای سنگین دارید، با پزشک خود صحبت کنید. بسیار مهم است که بفهمید آیا فیبروم رحم، کیست تخمدان، پولیپ آندومتر، یا سایر شرایط قابل درمان دارید.

برای عضویت یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.