نکات رژیم غذایی و شیوه زندگی برای درمان PCOS

درمان PCOS

درمان PCOS معمولاً با تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، رژیم غذایی و ورزش شروع می شود.

از دست دادن فقط ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و بهبود علائم PCOS کمک کند.

کاهش وزن همچنین می تواند:

• سطح کلسترول را بهبود بخشد
  • کاهش انسولین
  • خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش می دهد

هر رژیمی که به کاهش وزن کمک کند می تواند به وضعیت شما کمک کند. با این حال، برخی از رژیم های غذایی ممکن است مزایایی نسبت به سایرین داشته باشند.

مطالعاتی که رژیم‌های غذایی را برای PCOS مقایسه کرده‌اند نشان داده‌اند که رژیم‌های کم کربوهیدرات هم برای کاهش وزن و هم برای کاهش سطح انسولین مؤثر هستند.

یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین (GI پایین) که بیشتر کربوهیدرات ها را از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل دریافت می کند، به تنظیم چرخه قاعدگی بهتر از رژیم کاهش وزن معمولی کمک می کند.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان زایمان و نازایی ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله درمان PCOS متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

چند مطالعه نشان داده اند که ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط حداقل ۳ روز در هفته می تواند به کاهش وزن زنان مبتلا به PCOS کمک کند. کاهش وزن با ورزش همچنین باعث بهبود تخمک گذاری و سطح انسولین می شود.

ورزش زمانی که با یک رژیم غذایی سالم ترکیب شود حتی مفیدتر است. رژیم غذایی همراه با ورزش به شما کمک می کند تا وزن بیشتری نسبت به هر دو مداخله به تنهایی کاهش دهید و خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

لابیاپلاستی (جراحی ولو) چقدر کاربرد دارد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی می‌تواند به بهبود PCOS کمک کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

درمان PCOS با تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش شروع می شود. کاهش تنها ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن در صورت اضافه وزن می تواند به بهبود علائم شما کمک کند.

درمان های پزشکی رایج

قرص های ضد بارداری و سایر داروها می توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و درمان علائم PCOS مانند رشد مو و آکنه کمک کنند.

کنترل تولد

• مصرف روزانه پروژستین می تواند:
  • بازگرداندن تعادل هورمونی طبیعی
  • تنظیم تخمک گذاری
  • از بین بردن علائمی مانند رشد موهای زائد
  • محافظت در برابر سرطان آندومتر
  • این هورمون ها به صورت قرص، چسب یا حلقه واژن می آیند.

متفورمین

متفورمین (گلوکوفاژ، فورتامت) دارویی است که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود. همچنین با بهبود سطح انسولین PCOS را درمان می کند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف متفورمین در حین ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و ورزش، کاهش وزن را بهبود می بخشد، قند خون را کاهش می دهد و چرخه قاعدگی طبیعی را بهتر از تغییر رژیم غذایی و ورزش به تنهایی بازیابی می کند.

کلومیفن

کلومیفن (کلومید) یک داروی باروری است که می تواند به باردار شدن زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که، همانطور که در مورد برنامه ریزی خانواده بحث می کنید، به خاطر داشته باشید که کلومیفن شانس دوقلوها و دیگر چند قلوزایی را افزایش می دهد.

راهنمای ریکاوری لابیاپلاستی

داروهای رفع موهای زائد

چند درمان می تواند به خلاص شدن از شر موهای زائد یا جلوگیری از رشد آنها کمک کند.

کرم افلورنیتین (وانیکا) دارویی است که با نسخه پزشک رشد مو را کند می کند. لیزر موهای زائد و الکترولیز می تواند از شر موهای زائد صورت و بدن خلاص شود.

عمل جراحي

اگر سایر درمان‌ها مؤثر واقع نشدند، جراحی می‌تواند گزینه‌ای برای بهبود باروری باشد. سوراخ کردن تخمدان روشی است که با لیزر یا سوزن نازک گرم شده در تخمدان سوراخ‌های کوچکی ایجاد می‌کند تا تخمک‌گذاری طبیعی را بازیابی کند.

خلاصه
قرص های ضد بارداری و داروی دیابت متفورمین می توانند به بازگرداندن چرخه قاعدگی طبیعی کمک کنند. کلومیفن و جراحی باعث بهبود باروری در زنان مبتلا به PCOS می شود. داروهای رفع موهای زائد می توانند به زنان کمک کنند موهای زائد را از بین ببرند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

شما قاعدگی را از دست داده اید، و باردار نیستید.
شما علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک مانند رشد مو در صورت و بدن خود را دارید.
شما بیش از ۱۲ ماه است که برای باردار شدن تلاش کرده اید اما موفق نشده اید.
شما علائم دیابت مانند تشنگی یا گرسنگی بیش از حد، تاری دید، یا کاهش وزن غیرقابل توضیح را دارید.
اگر قاعدگی‌های شما نامنظم است یا وجود ندارد و می‌خواهید باردار شوید، ۱۲ ماه منتظر نمانید تا به متخصص مراجعه کنید تا ارزیابی شود .

همچنین به خاطر داشته باشید که اگر نمی خواهید باردار شوید، پریودهای نامنظم یا غیبت به خودی خود پیشگیری از بارداری نیست.

حتی در این شرایط ممکن است هنوز باردار شوید. حتی اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارید، بهتر است از پیشگیری از بارداری در این مورد استفاده کنید.

تکرر ادرار و عفونت در زنان

اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، به طور منظم با پزشک مراقبت های اولیه خود ملاقات کنید. برای بررسی دیابت، فشار خون بالا و سایر عوارض احتمالی به آزمایشات منظم نیاز دارید.

خلاصه

اگر بدن شما پریود شده است یا سایر علائم PCOS مانند رشد مو در صورت یا بدن خود را دارید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر برای ۱۲ ماه یا بیشتر تلاش برای باردار شدن بدون موفقیت داشتید به پزشک مراجعه کنید.

خط پایین
سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند چرخه های قاعدگی زنان را مختل کند و باردار شدن را سخت تر کند. سطوح بالای هورمون های مردانه نیز منجر به علائم ناخواسته ای مانند رشد مو در صورت و بدن می شود.

مداخلات سبک زندگی اولین درمانی است که پزشکان برای PCOS توصیه می کنند و اغلب به خوبی جواب می دهند.

کاهش وزن می تواند علائم PCOS را درمان کند و شانس باردار شدن را بهبود بخشد. رژیم غذایی و ورزش هوازی دو راه موثر برای کاهش وزن هستند.

اگر تغییرات سبک زندگی موثر واقع نشد، داروها یک گزینه هستند. قرص های ضد بارداری و متفورمین هم می توانند چرخه های قاعدگی طبیعی را بازگردانند و هم علائم PCOS را تسکین دهند.

برای عضویت یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.