واژینیت چیست؟

واژینیت

واژینیت کلمه ای برای اختلالات مختلفی است که باعث التهاب یا عفونت واژن شما می شود. این می تواند توسط ارگانیسم هایی مانند مخمر یا باکتری ها یا در اثر تحریکات شیمیایی یا اسپری ها ایجاد شود.

واژینیت یک اصطلاح پزشکی است که اختلالات مختلفی را توصیف می کند که باعث می شود واژن شما عفونی یا ملتهب شود. ولوواژینیت به التهاب هر دو واژن و فرج (نوع تناسلی خارجی زن) اشاره دارد. این شرایط می تواند ناشی از عفونت ناشی از ارگانیسم هایی مانند باکتری ها، مخمرها یا ویروس ها باشد. تحریکات ناشی از مواد شیمیایی موجود در کرم ها، اسپری ها یا حتی لباس هایی که با این ناحیه در تماس هستند نیز می توانند منجر به واژینیت شوند.

در برخی موارد، واژینیت ناشی از ارگانیسم هایی است که بین شرکای جنسی منتقل می شود، خشکی واژن و کمبود استروژن.

شایع ترین انواع واژینیت چیست؟

شایع ترین انواع واژینیت عبارتند از:

• عفونت های کاندیدا یا “مخمری”.
  • واژینوز باکتریال.
  • واژینیت تریکومونیازیس.
  • کلامیدیا یا سوزاک.
  • واژینیت ویروسی (تبخال).
  • واژینیت غیر عفونی
  • واژینیت آتروفیک

عفونت های کاندیدا یا “مخمری” چیست؟

اکثر مردم با شنیدن اصطلاح واژینیت به عفونت های قارچی فکر می کنند. عفونت های مخمری دومین علت شایع واژینیت هستند و توسط یکی از گونه های متعدد قارچ به نام کاندیدا ایجاد می شوند. کاندیدا به طور معمول در واژن شما و همچنین در دهان و دستگاه گوارش همه افراد بدون توجه به جنسیت زندگی می کند. عفونت زمانی رخ می دهد که کاندیدا به طور معمول افزایش یابد و علائم آزاردهنده ایجاد کند.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان زایمان و نازایی ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله واژینیت متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

اگر مخمر در واژن شما طبیعی است، چه چیزی باعث عفونت می شود؟

معمولاً زمانی که تغییری در تعادل ظریف در سیستم شما ایجاد می شود، عفونت رخ می دهد. به عنوان مثال، ممکن است یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری مصرف کنید و آنتی بیوتیک باکتری های “دوست” را که به طور معمول مخمر را در تعادل نگه می دارند، از بین می برد. در نتیجه، مخمر بیش از حد رشد می کند و باعث عفونت می شود.

التهاب دهانه رحم

سایر عواملی که می توانند تعادل ظریف را بر هم بزنند عبارتند از بارداری که باعث تغییر سطح هورمون ها می شود و دیابت که باعث می شود قند زیادی در ادرار و واژن شما وجود داشته باشد. دسته دیگری از داروها که ممکن است باعث رشد بیش از حد کاندیدا شوند، سرکوبگرهای ایمنی یا بیولوژیک هستند.

واژینوز باکتریایی چیست؟

اگرچه “مخمر” نامی است که بیشتر مردم می شناسند، واژینوز باکتریایی (BV) در واقع شایع ترین عفونت واژن در زنان در سنین باروری (که هنوز یائسگی را سپری نکرده اند) است. واژینوز باکتریایی ناشی از ترکیبی از چندین باکتری است که معمولاً در واژن شما زندگی می کنند. به نظر می رسد که این باکتری ها به همان روشی که کاندیدا در زمانی که تعادل pH واژن به هم خورده است، بیش از حد رشد می کنند.

از آنجایی که واژینوز باکتریایی توسط باکتری ایجاد می شود نه توسط مخمر، داروهای مناسب برای مخمر در برابر باکتری هایی که باعث واژینوز باکتریایی می شوند موثر نیستند. در واقع، درمان شرایط نامناسب می تواند علائم را بدتر کند.

واژینوز باکتریایی یک عفونت مقاربتی (STI) نیست، اما بیشتر در افراد فعال از نظر جنسی دیده می شود. عوامل خطر برای واژینوز باکتریایی عبارتند از:

شرکای جنسی جدید یا چندگانه
دوش کردن.
سیگار کشیدن.

تریکومونیازیس، کلامیدیا و واژینیت ویروسی چیست؟

واژن شما ممکن است به دلیل عفونت های ناشی از انگل ها، باکتری ها یا ویروس های مقاربتی تحریک شود. شایع ترین بیماری های مقاربتی که باعث واژینیت می شوند عبارتند از: تریکومونیازیس، کلامیدیا و واژینیت ویروسی.

تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس توسط یک ارگانیسم تک سلولی کوچک به نام تک یاخته ایجاد می شود. هنگامی که این ارگانیسم واژن شما را آلوده می کند، می تواند علائم ناخوشایندی مانند خارش واژن و ترشحات بدبو ایجاد کند. این نوع واژینیت از طریق آمیزش جنسی منتقل می شود، اما از طریق تماس واژن به فرج نیز منتقل می شود.

علائم میل جنسی پایین در زنان و راه های تشخیص و درمان آن چیست؟

برای اینکه درمان مؤثر باشد، شریک جنسی شما باید همزمان با درمان شما تحت درمان قرار گیرند. همه شرکای جنسی باید به مدت هفت روز پس از درمان همه شرکای جنسی از رابطه جنسی خودداری کنند. همه اسباب بازی های جنسی باید بر اساس دستور سازنده به درستی ضد عفونی شوند.

پیشنهاد مطالعه: علائم و درمان خشکی واژن چیست؟

کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است. واژینیت کلامیدیایی در بزرگسالان جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله که شرکای جنسی متعددی دارند، شایع‌تر است. غربالگری معمول کلامیدیا توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) سالانه برای زنان فعال جنسی ۲۴ ساله و کمتر و همچنین در هر سنی اگر شرکای جنسی متعدد دارید یا در معرض خطر هستید توصیه می شود.

در حالی که عفونت های کلامیدیا با داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان هستند، بهترین درمان برای کلامیدیا پیشگیری است. استفاده صحیح و مداوم از کاندوم و سدهای دندانی نه تنها خطر ابتلا به کلامیدیا، بلکه سایر عفونت های مقاربتی را نیز کاهش می دهد. سوزاک، یکی دیگر از عفونت های مقاربتی باکتریایی، نیز می تواند باعث علائم واژینیت شود. اغلب با کلامیدیا رخ می دهد. برای جلوگیری از عفونت مجدد، شرکای جنسی باید ردیابی و به طور مناسب درمان شوند.

واژینیت ویروسی چیست؟

ویروس های مقاربتی یکی از علل شایع واژینیت هستند که منجر به التهاب اندام تناسلی شما می شود. شایع ترین نوع واژینیت ویروسی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است.

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV). ویروس هرپس سیمپلکس اغلب فقط عفونت تبخال نامیده می شود. این عفونت ها از طریق تماس جنسی منتشر می شوند و اغلب منجر به زخم های دردناک می شوند. شیوع تبخال اغلب با استرس یا ناراحتی عاطفی همراه است. شما همچنین می توانید تبخالی را که دهان و حلق شما را تحت تاثیر قرار می دهد، از طریق رابطه جنسی دهانی مبتلا کنید.

واژینیت

ویروس پاپیلومای انسانی کم خطر (HPV) می تواند منجر به ایجاد کندیلوم شود که به آن زگیل تناسلی گفته می شود و می تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل شود. این ویروس می تواند باعث رشد زگیل های دردناک در واژن، راست روده، فرج یا کشاله ران شود. اگرچه ۱۰۰٪ محافظت ارائه نمی دهد، استفاده از یک مانع جلوگیری از بارداری، مانند کاندوم یا بند دندان، می تواند به کاهش خطر ابتلا به این عفونت ها و عفونت های جدی تر، مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) که می تواند منجر به ایدز شود، کمک کند.

آیا کیست تخمدان می تواند باعث سرطان شود؟

واژینیت غیر عفونی چیست؟

شما می توانید یک واکنش آلرژیک داشته باشید که بدون داشتن عفونت باعث تحریک واژن می شود. شایع ترین علت واکنش آلرژیک یا تحریک ناشی از اسپری های واژن، دوش ها یا محصولات اسپرم کش است.

با این حال، پوست اطراف واژن شما همچنین می تواند به صابون های معطر، محصولات و دستمال مرطوب زنانه، لوسیون ها، روان کننده های جنسی، شوینده ها و نرم کننده های پارچه حساس باشد. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از محصولات موضعی بدون نسخه (OTC) برای کمک به مسدود کردن بو و خارش می تواند باعث واژینیت شود.

واژینیت آتروفیک چیست؟

واژینیت آتروفیک که به آن سندرم تناسلی ادراری یائسگی و آتروفی ولوواژینال نیز گفته می شود، یک شکل غیر عفونی واژینیت است که در نتیجه کاهش هورمون های شما ایجاد می شود. اگر آن را داشته باشید، واژن شما خشک یا آتروفیک می شود.

این در درجه اول در دوران پیش از یائسگی و پس از یائسگی رخ می دهد – که به طور طبیعی یا جراحی (برداشتن تخمدان ها) اتفاق می افتد. وضعیت های شیردهی و پس از زایمان نیز می تواند به آتروفی کمک کند. داروهایی مانند مهارکننده‌های آروماتاز (مورد استفاده در سرطان سینه) یا Lupron Depot® (مورد استفاده در اندومتریوز) می‌توانند سطح استروژن را به شدت کاهش داده و باعث آتروفی شوند.

برای عضویت یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.