دلایل و علل یائسگی زودرس و درمان یائسگی زودرس

یائسگی زودرس زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها ساختن استروژن را متوقف کنند. یک زن زمانی یائسه میشود که بیش از ۱۲ ماه قاعدگی نداشته باشد و علائم مرتبط با یائسگی را نیز تجربه کند.

فاکتورهای خطر برای یائسگی زودرس

نارسایی زودرس تخمدان از هر ۱۰۰۰ زن ۱۵ تا ۲۹ ساله و حدود ۱ نفر از هر ۱۰۰ زن ۳۰ تا ۳۹ ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند به عوامل ژنتیکی (ارثی)، بیماری هایی مانند بیماری های خودایمنی، بیماری تیروئید، ویروسی مرتبط باشد. عفونت، اختلالات هورمونی و اختلالات خوردن. خطر نارسایی زودرس تخمدان در زنانی که خویشاوندان مبتلا به این عارضه دارند افزایش می یابد. زنانی که در معرض خطر یائسگی ناشی از جراحی یا درمان هستند، کسانی هستند که تحت درمان سرطان یا سایر شرایطی هستند که نیاز به برداشتن اندام های زنانه با جراحی دارند.

عوارض جراحی لابیاپلاستی و راه‌های پیشگیری از آن

یائسگی زودرسعلائم و نشانه های یائسگی زودرس

علائم قبل از یائسگی

نامنظمی قاعدگی (قاعدگی نامنظم) یک علامت رایج است که زنان ممکن است در دوران پیش از یائسگی تجربه کنند.

علائم یائسگی زودرس مشابه علائم یائسگی معمولی است. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

• نوسانات خلقی
  • خشکی واژن
  • تغییرات در شناخت و حافظه
  • گرگرفتگی
  • کاهش میل به رابطه جنسی
  • اختلالات خواب
  • افزایش وزن
  • عرق شبانه
  • درد واژن در حین مقاربت

قاعدگی های نامنظم معمولاً قبل از یائسگی اتفاق می افتد و می تواند سال ها قبل از پایان قاعدگی شروع شود. شما برای درمان این موضوع میتوانید به مطب دکتر شعبانی نیا مراجعه کنید.

کشیدن سیگار در خانم‌ها و عوارض آن

علائم دوران یائسگی

• گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • مشکل در خوابیدن
  • افزایش تنوع چرخه قاعدگی، از جمله پریودهای نامنظم و از دست رفته
  • کاهش تراکم استخوان به طور بالقوه منجر به پوکی استخوان و شکستگی می شود.

پیشگیری از یائسگی زودرس

راهکارهایی وجود دارد که می تواند باعث پیشگیری از یائسگی زودرس شوند زیرا بسیاری از دلایل یائسگی زودرس به خود فرد برمی گردد.

• برای جلوگیری از یائسگی زودرس ورزش، تغذیه سالم و دوری از استرس حائز اهمیت می باشد.
  • ضروری است از خوردن غذاهای پرچرب و نوشابه و فست فود به میزان زیاد خودداری شود.
  • مصرف روزانه سبزیجات و میوه های تازه
  • مصرف ویتامین D و کلسیم به میزان لازم هم می تواند تا حد زیادی از ابتلا به یائسگی جلوگیری کند.
آیا لابیاپلاستی بر احساس جنسی تاثیر می گذارد؟