۶ علت خروج باد از واژن+بهترین راه درمان

خروج باد از واژن (نفخ واژینال یا کویفینگ) زمانی رخ می‌دهد که که از واژن خود گاز دفع می‌کنید. در طول این اتفاق صدایی که می‌شنوید درواقع هوای به دام افتاده در واژن است که خارج می‌شود. نفخ واژن معمولاً بی ضرر است و در اثر رابطه جنسی، ورزش یا ضعف عضلات کف لگن ایجاد می‌شود و در مواردی بسیار نادر، می‌تواند نشانه فیستول واژن باشد. اما باد واژن چه علائمی دارد و چه زمانی خطرناک است؟ درمان خروج باد از واژن چیست؟

خروج باد از واژن چیست؟

خروج باد واژن زمانی اتفاق می‌افتد که به طور غیر ارادی از واژن شما گازی (احتمالا همراه با صدا) خارج می‌شود که طی آن واژن هوای محبوس شده در داخل خود را آزاد می‌کند. به این رخداد کویفینگ کردن یا نفخ واژن نیز گفته می‌‎شود. هنگامی که این هوا خارج می‌شود، صدایی شبیه نفخ یا خروج باد معده از مقعد شما ایجاد می‌شود.

علائم خروج باد از واژن چیست؟

علامت اصلی خروج باد از واژن، شنیدن صدا و احساس خروج هوا از واژن است، این صدا شبیه به شنیدن صدای باد معده از راست روده است. حتی ممکن است قبل از خروج گاز در واژن خود، آن را احساس کنید که هوایی در داخل واژن شما به دام افتاده است. خارج شدن باد واژن فقط چند ثانیه طول می‌کشد. برخلاف باد معده، باد واژن بو نمی‌دهد زیرا به سیستم گوارش شما ربطی ندارد.

علت خروج باد از واژن چیست؟

علت خروج باد از واژن به گفته متخصصان زنان و زایمان شامل: آمیزش جنسی، تامپون قاعدگی، ضعف عضلات لگن، معاینه واژینال، فیستول واژن و ورزش است. در ادامه هرکدام از آنها را شرح می‌دهیم.

• فعالیت‌های جنسی: رابطه جنسی یکی از بزرگترین عوامل نفخ واژن است. هنگامی که آلت تناسلی به داخل و خارج واژن شما حرکت می‌کند، مانند یک پمپ عمل‌کرده و منجر به تجمع هوا در داخل واژن می‌شود. در طول رابطه جنسی در حینی که آلت از واژن خارج می‌شود، هوا آزاد می‌شود. باد واژن در پوزیشن‌های جنسی خاص یا زمانی که در حین رابطه جنسی تغییر وضعیت می‌دهید بیشتر اتفاق می‌افتد.
  • استفاده از تامپون: مانند رابطه جنسی، فشار دادن تامپون یا فنجان قاعدگی به داخل واژن در طول قاعدگی ممکن است هوا را وارد کانال واژن کند. وقتی تامپون یا فنجان را بردارید این هوا خارج می‌شود که باعث خروج باد از واژن می‌شود.
  • ضعیف شدن عضلات کف لگن: یائسگی، زایمان طبیعی و سایر علل اختلال عملکرد کف لگن، شانس شما را برای داشتن نفخ واژن افزایش می‌دهد، زیرا عضلات کف لگن شما را ضعیف می‌کنند که منجر به خروج باد واژن می‌شود.
  • معاینات واژینال: خروج گاز از واژن در طول معاینه لگن معمول است. هنگامی که پزشک زنان شما یک اسپکولوم (speculum) را وارد واژن می‌کند، باعث می‌شود تا هوا وارد واژن شما شود. استفاده از اسپکولوم به پزشک زنان در بررسی دستگاه تناسلی و دیدن داخل واژن کمک می‌کند.
  • فیستول واژن: فیستول سوراخی بین کانال واژن و اندام‌های ادراری یا گوارشی مانند مثانه یا روده است. فیستول‌های واژن معمولاً در نتیجه تروما، جراحی یا سایر بیماری‌ها ایجاد می‌شوند. به غیر از باد واژن، علائم فیستول واژینال شامل بی اختیاری ادرار، ادرار بدبو و بی اختیاری مدفوع می‌شود.
  • حرکات بدنی: یوگا، ورزش و سایر حرکات مانند دویدن می‌توانند باعث گیر افتادن هوا در داخل واژن شوند زیرا واژن در طول این فعالیت‌ها کمی باز یا کشیده می‌شود.
بعد از برداشتن رحم چه کارهایی باید انجام دهید؟

اگر هوا به طور تصادفی وارد واژن شود، امری طبیعی است. اما این را به خاطر داشته باشید که شما نباید عمداً هوا را به داخل واژن خود وارد کنید زیرا می‌تواند باعث گیر افتادن هوا در رگ‌های خونی شده و منجر به آمبولی هوا شود.

آیا خروج باد از واژن خطرناک است؟

هوای به دام افتاده در داخل واژن شما معمولا باعث ایجاد درد و یا عارضه جدی نمی‌شود. با این‌حال در صورت تکرار این اتفاق به طور مداوم ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه ای مانند فیستول واژن باشد. اگر از واژن خود احساس درد می کنید یا علائم فیستول واژینال را دارید، بهتر است به یک پزشک زنان مراجعه کنید و از او بخواهید تا واژن شما را بررسی کند

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

درمان باد واژن

درمان نفخ واژن در شرایطی که به علل طبیعی مانند فعالیت جنسی یا ورزش رخ دهد نیاز به انجام اقدامی ندارد اما اگر باد واژن به سایر علل مانند ضعف عضلات کف لگن رخ دهد می‌توانید با انجام تمرینات کگل نسبت به درمان نفخ واژن اقدام نمائید. تمرینات قدرتی برای کمک به تقویت و سفت کردن عضلات لگن مانند انجام تمرینات کگل ممکن است به کاهش دفعات خروج باد از واژن کمک کنند. به طور کلی بهترین راه‌ها برای تقویت عضلات کف لگن انجام تمرینات کگل یا کار با یک فیزیوتراپیست متخصص برای درمان ضعف عضلات کف لگن است.

راههای درمان خروج باد از واژن

پزشکان با معاینه بیمار متوجه می شوند که چه قسمتهایی از دیواره واژن دچار ضعف شده و بر اساس میزان گشادی واژن تصمیم می گیرند که بیمار را به یکی از روشهای غیر جراحی زیر درمان کنند:

درمان گیاهی خروج باد از واژن
یکی از روشهای درمان گشادی واژن با طب سنتی و به کمک داروهای گیاهی انجام می شود. این روشها هر چند موثر هستند ولی تاثیر آنها خیلی قابل ملاحظه نیست و به مدت طولانی باید این نوع درمانها را انجام داد. درمان گشادی واژن با داروهای گیاهی مثل آلوئه ورا، سیر، کرمها و ژلهای گیاهی، استفاده از دمنوشها و نیز استفاده از ترکیبات گیاهان دارویی انجام می شود.

درمان خروج باد از واژن با تمرینات کگل
برای درمان باد واژن با ورزش، عضلات کف لگن بیمار با فیزیوتراپی کف لگن و یا انجام تمرینات ورزشی کگل تقویت می شود. تقویت این گروه از عضلات می تواند به استحکام دیواره واژن و جلوگیری از خروج گاز واژن کمک کند. این یکی از اولین خطوط درمان این عارضه بوده و برای گشادی واژن خفیف بیشتر توصیه می شود. به خصوص این درمان برای خروج باد از واژن به دختران توصیه می شود.

پیشگیری از زایمان زودرس

واژینوپلاستی

درمان خروج باد از واژن با واژینوپلاستی یکی از راههای درمان گشادی شدید واژن است. در این روش، قسمتهای اضافی واژن با لیزر یا چاقوی جراحی برداشته شده و عضلات باقی مانده واژن به هم نزدیک می شوند. این عضلات با بخیه به یکدیگر متصل می شوند. این جراحی تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام می شود. این جراحی به مراقبتهای بعد از عمل تنگی واژن نیاز دارد.

زمان مراجعه به پزشک برای نفخ واژن

گفته شد که خروج گاز از واژن به خصوص در حین یا بعد از فعالیت جنسی بسیار رایج است. این امر طبیعی است و جای نگرانی برای آن وجود ندارد. با این‌حال، اگر به طور منظم باد از واژن خود دفع می‌کنید و به رابطه جنسی ربطی ندارد، ممکن است زمان تماس با پزشک متخصص زنان فرا رسیده باشد. متخصص زنان می‌تواند با انجام معاینه لگنی، واژن شما را بررسی کند که آیا یک بیماری زمینه‌ای مانند فیستول واژن، باعث ایجاد گاز واژن شما می شود یا خیر.

اگر باد واژن یا نفخ واژن را همراه با هر یک از علائم زیر را دارید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید:

• درد هنگام رابطه جنسی
  • تیرکشیدن و درد واژن، فرج یا پرینه (فضای بین واژن و مقعد)
  • بوی بد واژن
  • عفونت دستگاه ادراری (UTIs)
  • نشت چرک یا مدفوع از واژن
  • ترشحات واژن