چرا پریودها درد دارند؟

درمان درد پریودی ها

به فرآیندی که رحم شما هر ماه پوشش خود را می ریزد، قاعدگی نامیده می شود. برخی از ناراحتی ها در طول قاعدگی رایج است، اما درد شدید یا فلج کننده ای که در زندگی شما اختلال ایجاد کند، اینطور نیست.

داشتن قاعدگی دردناک وضعیتی به نام دیسمنوره است. این شایع ترین اختلال قاعدگی گزارش شده است: بیش از نیمی از زنان در حال قاعدگی حداقل یک یا دو روز در هر ماه درد دارند.

دوره های دردناک را می توان به دو نوع طبقه بندی کرد:

دیسمنوره اولیه معمولاً بلافاصله پس از اولین قاعدگی شروع می شود. این اغلب توسط پروستاگلاندین ها ایجاد می شود که به طور طبیعی در بدن وجود دارند.
دیسمنوره ثانویه معمولاً در اواخر زندگی رخ می دهد و اغلب از یک اختلال تولید مثلی ناشی می شود.
مهم نیست که کدام یک را تجربه می کنید، راه هایی برای درمان و کاهش درد وجود دارد.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان زایمان و نازایی ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله درمان درد پریودی ها متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

چه چیزی باعث درد در دوره قاعدگی شما می شود؟

انواع علائم دردناک ممکن است با دوره های قاعدگی همراه باشد. گاهی اوقات علائم ممکن است کمی قبل از شروع قاعدگی شما رخ دهند. آنها معمولاً در چند روز اول پریود کاهش می یابند.

پروستاگلاندین ها

کرامپ ها توسط لیپیدهای هورمون مانند به نام پروستاگلاندین ایجاد می شوند که باعث انقباض رحم شما برای خلاص شدن از شر پوشش آن می شوند.

چگونه می توانید یک ارائه دهنده معتبر برای لابیاپلاستی پیدا کنید؟

پروستاگلاندین ها نیز در واکنش های التهابی و درد نقش دارند. آنها در پوشش داخلی رحم قرار دارند و از این پوشش نیز خارج می شوند.

پس از رها شدن، آنها نیروی انقباضات را در چند روز اول پریود افزایش می دهند. هر چه سطح پروستاگلاندین بالاتر باشد، گرفتگی شدیدتر است.

سطوح بسیار بالا نیز می تواند باعث تهوع و اسهال شود. با ریزش پوشش داخلی، سطح پروستاگلاندین ها در بدن شما کاهش می یابد. به همین دلیل است که گرفتگی عضلات معمولاً پس از چند روز اول پریود کاهش می یابد.

پیشنهاد مطالعه: کیست تخمدان چیست؟

سایر علل احتمالی دردهای قاعدگی عبارتند از:

• اندومتریوز
  • فیبروم ها
  • بیماری التهابی لگن
  • تنگی دهانه رحم

مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن (ادویل) می‌توانند به تسکین گرفتگی عضلات کمک کنند. اما اگر درد به هیچ وجه با مسکن های بدون نسخه کاهش پیدا نکرد، با پزشک خود در مورد اینکه آیا درمان هورمونی گزینه ای است یا خیر صحبت کنید.

استروژن و پروژسترون

استروژن و پروژسترون هورمون هایی هستند که به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کنند. آنها همچنین می توانند بر مواد شیمیایی موجود در مغز که با سردرد مرتبط هستند تأثیر بگذارند. درست قبل از شروع قاعدگی، سطوح استروژن در بدن کاهش یافته است که می تواند باعث سردرد شود.

به محض اینکه احساس کردید سردرد شروع می شود، بهتر است زودتر آن را درمان کنید. هرچه درمان زودتر شروع شود، احتمال تسکین شما بیشتر می شود. مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می نوشید. در صورت امکان، در یک اتاق تاریک و ساکت دراز بکشید.

آیا جراحی لابیاپلاستی ارزش دارد؟

همچنین ممکن است بخواهید یک پارچه سرد روی سر خود قرار دهید یا برای آرامش کمی نفس عمیق بکشید. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ناپروکسن (Aleve) نیز ممکن است تسکین دهند.

نوسانات سطح هورمون همچنین می تواند باعث درد و حساسیت سینه شود که برای برخی از زنان بسیار ناراحت کننده است. استروژن مجاری سینه را بزرگ می کند و پروژسترون غدد شیر را متورم می کند. این منجر به حساس شدن سینه ها می شود.

سینه ها همچنین ممکن است احساس “سنگینی” داشته باشند. بسیاری از اوقات، NSAID ها می توانند در کاهش حساسیت یا درد سینه قبل از قاعدگی موثر باشند. اگر درد شدید است، درمان هورمونی تجویزی ممکن است یک گزینه برای شما باشد.

نتیجه گیری

در حالی که برخی از دردها یا ناراحتی های پریود طبیعی است، درد شدید یا ناتوان کننده – یا دردی که در زندگی یا فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند – طبیعی نیست. اما درمان وجود دارد.

در اینجا چند راه برای کمک به کاهش درد مرتبط با پریود آورده شده است:

برای کمک به کاهش دردهای قاعدگی، داروهای خانگی را امتحان کنید.
برای تورم و حساسیت سینه، برخی از تغییرات سبک زندگی می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.
اگر سردردهای مربوط به سطح هورمون در طول قاعدگی شما مشکل ساز است، در اینجا چند راه برای تسکین و جلوگیری از بروز آنها وجود دارد.
لازم نیست به سادگی دوره های دردناک را بپذیرید. مهم نیست که منشا آن چیست، درمان هایی برای درد شما وجود دارد.

لابیاپلاستی چقدر طول می کشد؟

اگر درمان‌های خانگی، درمان‌های مکمل و تغییر شیوه زندگی برای کاهش درد قاعدگی کافی نیست، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا تسکین پیدا کنید.

ردیابی درد خود را شروع کنید و گزارش خود را به قرار ملاقات خود بیاورید. گزارش درد می‌تواند تأیید کند که علائم شما واقعاً با دوره‌های قاعدگی‌تان مرتبط هستند و اعتباری را ارائه می‌کند. همچنین به پزشک شما کمک می کند تا بفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

حتما در گزارش خود یادداشت کنید:

• زمانی که علامت رخ داد.
  • نوع علامت.
  • شدت و طول مدت علائم.
  • می توانید یکی را چاپ کنید یا خودتان بسازید.

گاهی اوقات ممکن است نیاز به درمان شدیدتر باشد، مانند قرص های ضد بارداری یا سایر داروها برای کمک به نوسانات هورمونی. پزشک شما ممکن است بخواهد آزمایشاتی را برای رد هر گونه بیماری دیگری که ممکن است باعث علائم شما شود انجام دهد.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان زایمان و نازایی ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله درمان درد پریودی ها  متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

برای عضویت یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.