تشخیص و درمان فیبروئید رحم چگونه است؟

تشخیص فیبروئید رحم

تشخیص و درمان فیبروئید رحم چگونه است؟

تشخیص فیبروئید رحم

اگر علائم فیبروم رحمی را دارید، پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را تجویز کند:

سونوگرافی. در صورت نیاز به تایید، پزشک ممکن است سونوگرافی را تجویز کند. از امواج صوتی برای گرفتن تصویری از رحم برای تایید تشخیص و نقشه برداری و اندازه گیری فیبروم ها استفاده می کند.

یک پزشک یا تکنسین دستگاه اولتراسوند (ترانسدیوسر) را روی شکم شما (ترانس شکمی) حرکت می دهد یا آن را در داخل واژن (ترانس واژینال) قرار می دهد تا تصاویری از رحم شما دریافت کند.

دکتر شهرزاد شعبانی نیا متخصص زنان زایمان و نازایی ، بهترین پزشک زنان اصفهان ، که دوره های مختلف جراحی زیبایی زنان را گذرانده و موفق به کسب مدرک جراحی زیبایی زنان از دانشگاه اصفهان شده اند. ایشان در درمان بیماری های مختلف زنان و انجام کلیه خدمات پزشکی مربوط به زنان از جمله تشخیص فیبروئید رحم متخصص و با تجربه هستند و قادراند بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

تست های آزمایشگاهی اگر خونریزی قاعدگی غیرطبیعی دارید، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری را برای بررسی علل احتمالی تجویز کند. اینها ممکن است شامل شمارش کامل خون (CBC) برای تعیین اینکه آیا به دلیل از دست دادن خون مزمن مبتلا به کم خونی هستید و سایر آزمایشات خون برای رد اختلالات خونریزی یا مشکلات تیروئید باشد.
سایر آزمایشات تصویربرداری
هیستروسونوگرافی

اگر سونوگرافی سنتی اطلاعات کافی را ارائه نکند، پزشک ممکن است مطالعات تصویربرداری دیگری مانند:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). این تست تصویربرداری می تواند اندازه و محل فیبروم ها را با جزئیات بیشتری نشان دهد، انواع مختلف تومورها را شناسایی کند و به تعیین گزینه های درمانی مناسب کمک کند. MRI اغلب در زنان با رحم بزرگتر یا در زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند (پری یائسگی) استفاده می شود.
هیستروسونوگرافی.

چگونه از زایمان زودرس جلوگیری کنیم؟

هیستروسونوگرافی (his-tur-o-suh-NOG-ruh-fee)، که سونوگرافی انفوزیون نمکی نیز نامیده می شود، از آب نمک استریل (سالین) برای گسترش حفره رحم استفاده می کند و گرفتن تصاویر فیبروم های زیر مخاطی و پوشش داخلی را آسان تر می کند. رحم در زنانی که اقدام به بارداری می کنند یا دارای خونریزی شدید قاعدگی هستند.

هیستروسالپنگوگرافی. هیستروسالپنگوگرافی (his-tur-o-sal-ping-GOG-ruh-fee) از یک رنگ برای برجسته کردن حفره رحم و لوله های فالوپ در تصاویر اشعه ایکس استفاده می کند. اگر ناباروری نگران کننده باشد، ممکن است پزشک شما آن را توصیه کند. این آزمایش می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا لوله های فالوپ شما باز هستند یا مسدود شده اند و می تواند برخی از فیبروم های زیر مخاطی را نشان دهد.

هیستروسکوپی برای این معاینه، پزشک یک تلسکوپ کوچک و روشن به نام هیستروسکوپ را از طریق دهانه رحم وارد رحم شما می کند. سپس پزشک سالین را به رحم شما تزریق می‌کند، حفره رحم را گسترش می‌دهد و به پزشک اجازه می‌دهد دیواره‌های رحم و منافذ لوله‌های فالوپ را بررسی کند.

تشخیص فیبروئید رحم

پیشنهاد مطالعه: سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

بهترین روش واحد برای درمان فیبروم رحم وجود ندارد – گزینه های درمانی زیادی وجود دارد. اگر علائمی دارید، با پزشک خود در مورد گزینه هایی برای تسکین علائم صحبت کنید.

سه راه حل ساده برای درمان یبوست در بارداری

بسیاری از زنان مبتلا به فیبروم رحمی هیچ علامت یا نشانه ای را تجربه نمی کنند یا فقط علائم و نشانه های آزاردهنده خفیفی را تجربه می کنند که می توانند با آنها زندگی کنند. اگر برای شما اینطور است، انتظار هوشیارانه می تواند بهترین گزینه باشد.

فیبروم ها سرطانی نیستند. آنها به ندرت با بارداری تداخل دارند. آنها معمولاً به آرامی رشد می کنند – یا اصلاً – و تمایل دارند پس از یائسگی، زمانی که سطح هورمون های تولید مثلی کاهش می یابد، کوچک شوند.

داروها

داروهای فیبروم رحمی هورمون هایی را هدف قرار می دهند که چرخه قاعدگی شما را تنظیم می کنند و علائمی مانند خونریزی شدید قاعدگی و فشار لگن را درمان می کنند. آنها فیبروم ها را از بین نمی برند، اما ممکن است آنها را کوچک کنند.

داروها عبارتند از:

آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH). داروهایی به نام آگونیست‌های GnRH با مسدود کردن تولید استروژن و پروژسترون، فیبروم‌ها را درمان می‌کنند و شما را در حالت موقت یائسگی قرار می‌دهند. در نتیجه، قاعدگی متوقف می شود، فیبروم ها کوچک می شوند و کم خونی اغلب بهبود می یابد.

آگونیست های GnRH شامل لوپرولید (Lupron Depot، Eligard، دیگران)، گوسرلین (Zoladex) و تریپتورلین (Trelstar، Triptodur Kit) می باشند.

بسیاری از زنان هنگام استفاده از آگونیست های GnRH دچار گرگرفتگی قابل توجهی می شوند. آگونیست‌های GnRH معمولاً بیش از سه تا شش ماه استفاده نمی‌شوند، زیرا علائم با قطع دارو برمی‌گردند و استفاده طولانی‌مدت می‌تواند باعث از دست دادن استخوان شود.

روش های سفت کردن واژن چیست؟

پزشک ممکن است آگونیست GnRH را برای کوچک کردن اندازه فیبروم‌های شما قبل از جراحی برنامه‌ریزی‌شده یا کمک به انتقال شما به یائسگی تجویز کند.

دستگاه داخل رحمی آزاد کننده پروژسترون (IUD). یک IUD آزاد کننده پروژسترون می تواند خونریزی شدید ناشی از فیبروم را تسکین دهد. IUD آزاد کننده پروژستین فقط علائم را تسکین می دهد و فیبروم ها را کوچک نمی کند یا آنها را از بین نمی برد. همچنین از بارداری جلوگیری می کند.

ترانکسامیک اسید (Lysteda، Cyklokapron). این داروی غیر هورمونی برای کاهش قاعدگی های سنگین مصرف می شود. فقط در روزهای خونریزی شدید مصرف می شود.
سایر داروها. پزشک ممکن است داروهای دیگری را توصیه کند. به عنوان مثال، داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند به کنترل خونریزی قاعدگی کمک کنند، اما اندازه فیبروم را کاهش نمی دهند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) که داروهای هورمونی نیستند، ممکن است در تسکین درد مربوط به فیبروم موثر باشند، اما خونریزی ناشی از فیبروم را کاهش نمی‌دهند. همچنین در صورت خونریزی شدید قاعدگی و کم خونی، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که ویتامین و آهن مصرف کنید.

برای عضویت یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر شهرزاد شعبانی نیا کلیک کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.